Πολιτική ορκωμοσία!
Ο Τεγόπουλος είχε μια πρόταση στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, σχετικά με την επικείμενη ορκωμοσία του νέου προέδρου της Δημοκρατίας. Το Ιστολόγιον προσυπογράφει την πρόταση και αναρωτιέται αν υπάρχουν εθελοντές για να μαζέψουμε υπογραφές υπέρ της και να τις στείλουμε στην βουλή.
Το κείμενο/πρόταση του Θ. Τεγόπουλου έχει ως ακολούθως:
Ενδεικτικές αντιδράσεις: Κεδίκογλου (ΝΔ), Δαμανάκη (ΠΑΣΟΚ), Κουβέλης (ΣΥΝ), Σκυλλάκος (ΚΚΕ).
Ιδιαίτερης μνείας χρήζει η απάντηση του επίτιμου προέδρου της ΝΔ κ. Μιλτιάδη Έβερτ, ο οποίος σε επίδειξη ιστορικής επάρκειας αναφέρει ότι:
... ναι, βέβαια, όταν σκέφτομαι την πάνδημη εθνική αντίσταση κατά των ναζί, το πρώτο πράγμα που μούρχεται στον νου είναι ο Δαμασκηνός... Δεν μπορώ να σκεφτώ κανέναν άθεο που να πολέμησε τους Γερμανούς... Οι πολιτικές καταβολές ενός ΕΚΟΦίτη, όσο και να μεγαλώσει και να κυριλέψει, δεν τον αφήνουν ποτέ.
Το κείμενο/πρόταση του Θ. Τεγόπουλου έχει ως ακολούθως:
Η ορκωμοσία του εκλεγέντος προέδρου της Δημοκρατίας σε 20 μέρες είναι μια καλή ευκαιρία για να δοκιμαστεί η δημοκρατική συνείδηση όλων των βουλευτών. Και αυτών του κυβερνώντος κόμματος. Η πρότασή μας είναι να ορκίσει τον πρόεδρο της Δημοκρατίας η πρόεδρος της Βουλής και όχι ο αρχιεπίσκοπος, όπως συνηθιζόταν ώς τώρα.
Από την ορκωμοσία του Κ. Στεφανόπουλου
Τρία επιχειρήματα, μεταξύ άλλων, είναι αποφασιστικά:
* Η ανεξιθρησκεία, δηλαδή η ισότιμη θρησκευτική ελευθερία, είναι θεμελιώδης και μη υποκείμενη σε αναθεώρηση διάταξη του Συντάγματος (άρθρο 13). Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι πρόεδρος όλων των Ελλήνων. Ορθοδόξων, καθολικών, διαμαρτυρομένων, εβραίων, μωαμεθανών ή αθέων.
* Η αναφορά στην «επικρατούσα» θρησκεία στην Ελλάδα, που είναι η της Ανατολικής Ορθοδόξου του Χριστού Εκκλησίας, κατά το άρθρο 3 του Συντάγματος, δεν έχει την έννοια της κανονιστικά επιβαλλόμενης ρύθμισης αλλά της στατιστικής διαπίστωσης.
* Η πίστη στο ορθόδοξο δόγμα και στον χριστιανισμό γενικότερα δεν αποτελεί προϋπόθεση εκλογιμότητας για τον πρόεδρο της Δημοκρατίας. Αντιθέτως προς το Σύνταγμα του '52. Εκεί προβλεπόταν για τον βασιλιά η υποχρεωτική πίστη του στην ορθοδοξία. Η ορκωμοσία του γινόταν ενώπιον και της Ιεράς Συνόδου. Ο όρκος του αναφερόταν και στην υπεράσπιση της ορθοδοξίας. Καταργήθηκαν όλα ήδη με το Σύνταγμα του '75.
Ενδεικτικές αντιδράσεις: Κεδίκογλου (ΝΔ), Δαμανάκη (ΠΑΣΟΚ), Κουβέλης (ΣΥΝ), Σκυλλάκος (ΚΚΕ).
Ιδιαίτερης μνείας χρήζει η απάντηση του επίτιμου προέδρου της ΝΔ κ. Μιλτιάδη Έβερτ, ο οποίος σε επίδειξη ιστορικής επάρκειας αναφέρει ότι:
Αυτό το οποίο αναφέρεται στο άρθρο, με όλη την εκτίμηση που έχω στο πρόσωπο του συγγραφέα, είναι ένα καθαρώς τυπικό στοιχείο. Το θέμα είναι βαθύτερο και έχει ουσία. Το έθνος μας είναι συνδεδεμένο με την ορθόδοξη Εκκλησία από την Επανάσταση του 1821, όπου πρωτοστάτησαν ιερείς και καλόγεροι, μέχρι και, το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, οπότε στην αντίσταση πρωτοστάτησε ο Αρχιεπίσκοπος Δαμασκηνός. Αυτή είναι η ελληνική παράδοση και δεν πιστεύω ότι χρειάζεται να αποκοπεί η Ορθόδοξη Εκκλησία από το έθνος. Δεν πρέπει να αρνηθούμε την Ιστορία μας και τις παραδόσεις μας.
... ναι, βέβαια, όταν σκέφτομαι την πάνδημη εθνική αντίσταση κατά των ναζί, το πρώτο πράγμα που μούρχεται στον νου είναι ο Δαμασκηνός... Δεν μπορώ να σκεφτώ κανέναν άθεο που να πολέμησε τους Γερμανούς... Οι πολιτικές καταβολές ενός ΕΚΟΦίτη, όσο και να μεγαλώσει και να κυριλέψει, δεν τον αφήνουν ποτέ.
Σχόλια
Ίσα - ίσα που η ορθόδοξη εκκλησία ως θεσμός (με ελάχιστες εξαιρέσεις) ήταν παραδοσιακά αρνητική σε οποιαδήποτε επανάσταση και αντίσταση είτε αυτή ήταν η χούντα, είτε η Επανάσταση του 21, είτε η αντίσταση κατά των Γερμανών. Με άλλα λόγια αν έπρεπε να κρατήσουμε επαφή με την "παράδοση" μας όπως αυτή εκφράζετε από τους δεσμούς με την εκκλησία θα έπρεπε να είμαστε ακόμα...τμήμα της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.
Κάτσε μια στιγμή, κι εγώ θα ήθελα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να ορκίζονταν πολιτικά, όμως στο Σύνταγμα υπάρχει συγκεκριμένο άρθρο που περιγράφει πώς ορκίζεται ο ΠτΔ. Αυτό δεν είναι Συνταγματική Επιταγή;
Και εδώ που τα λέμε, το Σύνταγμα και οι Νόμοι προβλέπουν ότι αν ο Πρόεδρος (ή ο οποιοσδήποτε που ορκίζεται οπουδήποτε) δεν είναι ΧΟ, μπορεί να ορκιστεί στη δική του θρησκεία ή και πολιτικά αν θέλει. Μου φαίνεται για ικανοποιητική ανεξιθρησκεία αυτό. Να ψηφίζανε άθεο πρόεδρο με αρχίδια οι Πασόκοι και τότε να έθεταν το ζήτημα.
Και εν πάσει περιπτώσει, δεν προσβάλλεται η ανεξιθρησκεία από το ότι οι ορθόδοξοι παπάδες μισθοδοτούνται και προσβάλλεται από το ότι ο Πρόεδρος ορκίζεται σύμφωνα με το τυπικό που επιβάλλουν οι θρησκευτικές του πεποιθήσεις; Ό,τι να 'ναι λέει αυτός ο Φυντανίδης που το σκέφτηκε. Δουλειά δεν είχε ο διάολος...
Μου φαίνεται πως η Ελευθεροτυπία το παρακάνει στην αντιπολίτευση, ψάχνει για πράγματα να λέει, τέτοια όμως που να μην μπορεί να απαντήσει η κυβέρνηση ότι "φταίνε οι ΠΑΣΟΚοι" και να έχει δίκιο, αυτά αντικειμενικά δεν είναι και πάρα πολλά, και αναγκάζεται να κάνει το τόσο ΤΟΣΟ.
---
Προσθέτω: καλή ιδέα, ναι. Συνταγματική επιταγή, όχι. Ή τουλάχιστον όχι περισσότερο συνταγματικά ορθή από την τωρινή κατάσταση. Μάλλον για πυροτέχνημα της Ελευθεροτυπίας μου φαίνεται.
Παραδέχομαι ότι το δεύτερο σημείο του Τεγόπουλου είναι με ερωτηματικό, καθώς το σύνταγμα (από την ατολμία των αναθεωρητών του) είναι σχιζοφρενικό αφού από την μια δεν επιβάλει ο Πρόεδρος να είναι Ο.Χ. αλλά από την άλλη λέει τα ακόλουθα περί ορκωμοσίας:
"...O Πρόεδρος της Δημοκρατίας, πριν αναλάβει την άσκηση των καθηκόντων του, δίνει ενώπιον της Bουλής τον ακόλουθο όρκο:
«Oρκίζομαι στο όνομα της Aγίας και Oμοούσιας και Aδιαίρετης Tριάδας να φυλάσσω το Σύνταγμα και τους νόμους, να μεριμνώ για την πιστή τους τήρηση, να υπερασπίζω την εθνική ανεξαρτησία και την ακεραιότητα της Xώρας, να προστατεύω τα δικαιώματα και τις ελευθερίες των Eλλήνων και να υπηρετώ το γενικό συμφέρον και την πρόοδο του Eλληνικού Λαού»"
... δηλαδή Αρχιεπίσκοπος δεν αναφέρεται, αλλά η Αγία Τριάδα αναφέρεται - υποψιάζομαι ότι υπάρχουν ερμηνευτικές διατάξεις σχετικά με την περίπτωση που ο Πρόεδρος είναι μη-ορθόδοξος, αλλά δεν είμαι σίγουρος.
Με άλλα λόγια το κάλεσμα είναι για την κυβέρνηση να εκμεταλλευτεί το παραθυράκι που της δίνει το Σύνταγμα (και την συγκυρία της κατακραυγής εναντίον του προκαθημένου της ΕτΕ), ώστε να κάνει το πρώτο βήμα για τον διαχωρισμό εκκλησίας και κράτους. Δεν είναι συνταγματολογικής τάξης η συγκέντρωση υπογραφών, αλλά πολιτικής.
Όσο για τον Τεγόπουλο, σίγουρα όπως τα λες είναι - και πολύ αμφιβάλλω αν θα έκανε την ίδια πρόταση στην περίπτωση που το ΠΑΣΟΚ παρέμενε στην εξουσία. Αλλά το θέμα δεν είναι ούτε ο Τεγό, ούτε ο Γιωργάκης, ούτε ο Κωστάκης, το θέμα είναι να προωθείται με κάθε ευκαιρία η απαίτηση (γιατί περί δημοκρατικής απαίτησης πρόκειται) του διαχωρισμού εκκλησίας και κράτους - κάτι που οι προηγούμενοι (ΠΑΣΟΚοι παρεμπιπτόντως) αναθεωρητές δεν βοήθησαν και πολύ.