18.12.08

Σπασμένες βιτρίνες, ναρκωτικά (και σεξ, εντάξει)

...


A smash of glass and a rumble of boots -
An electric train and a ripped up 'phone booth -
Paint splattered walls and the cry of a tomcat -
Lights going out and a kick in the balls -

That's Entertainment...


...Waking up from bad dreams and smoking cigarettes -
Cuddling a warm girl and smelling stale perfume -
A hot summers' day and sticky black tarmac -
Feeding ducks in the park and wishing you were faraway -


Τhat's entertainment...


 


The Jam, 1980


 


Καταρχάς να μιλήσουμε για την Οδύσσεια της ερμηνείας των ερευνών στον παγκόσμιο τύπο. Παντού (αλλά στην Βρετανία έχω την αίσθηση ακόμα περισσότερο) υπάρχει μια ακαταμάχητη έλξη δημοσίευσης οποιασδήποτε έρευνας περιέχει την λέξη «σεξ». Στην συνέχεια της βγάζουν τα μάτια και την κολλάνε σαδοδιαστροφικά όπου νομίζουν καλύτερα: «Με την οικονομία να πέφτει, η Βρετανοί ενδέχεται να σφίγγουν τα ζωνάρια τους καταφεύγοντας στο σεξ για φτηνή διασκέδαση» (περισσότερο και από το χάζεμα των βιτρινών ή το κουτσομπολιό, ή την επίσκεψη σε μουσεία συνεχίζει η αναφορά). Αυτό λέει η έρευνα κατά τα Βρετανικά ΜΜΕ – ίσως και οι ερευνητές να συνέπραξαν στην ερμηνεία  Ποιος ξέρει...


Λείπει εδώ μια βασική πληροφορία αναφοράς, δηλαδή ποια ήταν τα αντίστοιχα αποτελέσματα πριν την κρίση. Διότι υποτυπώδες ερευνητικό ενδιαφέρον θα υπήρχε για τις μεταβολές των ποσοστών στις απαντήσεις, όχι για τις απόλυτες τιμές τους, αλλιώς η εικασία περί της καταφυγής στο σεξ ενόψει των δύσκολων καιρών, προφανώς δεν στοιχειοθετείται. Τέλος πάντων: πάγιες αμαρτίες όλες αυτές.


Με νοσηρό ενδιαφέρον παρατηρεί κανείς όμως, τι θεωρείται από τα πρακτορεία είδηση: Το σεξ είναι πολύ πιο δημοφιλής ασχολία, λένε, ακόμα και από το κουτσομπολιό (στους άντρες). Εντυπωσιαστείτε!


Ε;


Δηλαδή προσωπικά, ακόμα και σήμερα, πολύ μετά την εφηβεία, χαλαρά θα έβαζα πολύ ψηλά το σεξ ως ιδανική δραστηριότητα του ελεύθερου χρόνου μου, πολύ πάνω τέλος πάντων από το χάζεμα βιτρινών, την έξοδο σε παμπ, το κουτσομπολιό ή ακόμα και (αλίμονο) την επίσκεψη σε μουσεία. Δηλώνω υπεύθυνα και έχοντας σώας τας φρένας, ότι αυτό είναι διαχρονικό, ανεξάρτητο της οικονομικής μου κατάστασης και πως δεν θα έκανα παρέα οιονδήποτε ή οιανδήποτε κάτω από 60 χρονών δεν συνέκλινε στην (υπαρξιακή στην έντασή της) επιλογή αυτή. Διότι δεν κάνω παρέα με τερματικά ξενέρωτους.


Δεν κατόρθωσα να βρω την πρωτότυπη έρευνα, για να δω την γκάμα των επιλογών που παρατέθηκαν από την yougov για λογαριασμό μιας ΜΚΟ που προωθεί την ενημέρωση για το AIDS (και είχε άλλα προφανώς στο μυαλό της παραγγέλνοντας την έρευνα, από την διερεύνηση της μεταβολής των κοινωνικών συμπεριφορών σαν συνέπεια της οικονομικής κρίσης). Εικάζω με βάση τα αποτελέσματα που αναφέρθηκαν στον τύπο πως δεν θα ήταν και εξαιρετικά συναρπαστικές. Δηλαδή αν κατάλαβα καλά,το σεξ είναι δημοφιλέστερη διασκέδαση από την βιτρινοθεραπεία, το κουτσομπολιό και τα μουσεία. Το εντυπωσιακό είναι ότι βρέθηκαν π.χ. βρετανοί που προτιμούν την επίσκεψη στα μουσεία από το σεξ... Indeed. Τι άλλο υπήρχε άραγε ως επιλογή στην λίστα της έρευνας: «να κάθεστε στο παγκάκι»; «να πηγαίνετε στην τουαλέτα»; «να κοιτάζετε την κίνηση στον δρόμο»; «να κοιτάζετε τον τοίχο ανέκφραστοι», «να βλέπετε τηλεόραση»;


Μια πιο γόνιμη απορία είναι τι θα γινόταν αν η έρευνα περιλάμβανε επιλογές που πραγματικά συναρπάζουν κάποιον κόσμο, ιδιαίτερα την νεολαία, και ακόμα πιο ιδιαίτερα εν όψει κρίσης; Πόσο διαφορετικά θα ήταν τα συμπεράσματα αν στο ερωτηματολόγιο περιλαμβάνονταν αγαπημένες δραστηριότητες συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων στην Βρετανία όπως «γίνομαι τύφλα στο παμπ και μετά πλακώνομαι στο ξύλο με όποιους βρω, μέχρι τελικής αναισθησίας» (που ξέρουμε ότι είναι μια επιλογή με αφοσιωμένους οπαδούς στον Αγγλοσαξωνικό κόσμο), ή «γίνομαι πρεζόνι»,ή «συμμετέχω σε νεοναζιστική ομάδα οπαδών της Τσέλσι», ή «οργανώνομαι σε αριστερίστική / αντεξουσιαστική κολλεκτίβα για να προωθήσω τον ταξικό πόλεμο», ή ακόμα (και τόσο επίκαιρα) αν η επιλογή να ήταν αντί να «χαζεύω βιτρίνες», να «λεηλατώ καταστήματα»... πόσο θα άλλαζαν τα ποσοστά;


Επειδή έρχονται δύσκολες εποχές κατανοώ την ανάγκη κατευνασμού των παθών. Κοιτάτε πόσες δωρεάν επιλογές έχετε! Μπορείτε να χαζεύετε βιτρίνες! Άντε, και άμα είσαστε καλά παιδιά θα σας επιτρέψουμε και την συνουσία. Η δημοσκόπηση αυτή μοιάζει με έμμεση προσευχή στους θεούς των αγορών, να συγκρατηθεί η οργή, να μην υπάρξουν άλλες επιλογές, να μείνουν όλοι ταπί και ψύχραιμοι.


Αλλά μέσα στην συγκυρία, όλα αυτά μοιάζουν με πικρή ειρωνία. Εκτός φυσικά από το σεξ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: