Προεκλογική συνέπεια
Γίνεται κάποιος σχετικός χαμός περί της κήρυξης παράνομης της συμμετοχής της κ. Γεννηματά στην λίστα Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ. Εγώ περί του νομικού ζητήματος δεν γνωρίζω και δεν έχω άποψη, ας μιλήσουν αρμοδιότεροι. Αυτό που ξέρω είναι ότι η κ. Γεννηματά διαβεβαίωνε πριν τις νομαρχιακές εκλογές ότι θα παραμείνει στην θέση της και δεν θα πολιτευτεί στις βουλευτικές εκλογές, ενώ γνώριζε περί του κωλύματος εκλογιμότητας των νομαρχών, παρουσιάζοντάς το ως εγγύηση ότι δεν θα πολιτευτεί στις εθνικές εκλογές. Το αν η λίστα επικρατείας περιλαμβάνεται τυπικά στην απαγόρευση είναι, για μένα, δευτερεύον πλέον. Αντιγράφω από τον προσωπικό της ιστοχώρο, από συνέντευξή της στον Ελεύθερο Τύπο στις 16/4/2006:
ΕΤ: Ακούγεται ότι στις φιλοδοξίες σας είναι να επανέλθετε στη Βουλή. Αν κερδίσετε και πάλι την υπερνομαρχία, θα εξαντλήσετε την θητεία σας, ή θα είστε υποψήφια βουλευτής στις εκλογές;
ΦΓ: Αν εκλεγώ θα υπηρετήσω τη θητεία μου στην Υπερνομαρχία. Άλλωστε με μία απλή ανάγνωση στο Σύνταγμα, μπορείτε να διαπιστώσετε ότι οι αιρετοί Νομάρχες, σε αντίθεση με τους δημάρχους, δεν έχουν δικαίωμα να θέσουν υποψηφιότητα για το Κοινοβούλιο, κατά τη διάρκεια της θητείας τους.
Σχόλια
Απουσία
ΣΟβαρότητας
Κύριοι
Εξηγούμαι:
Άρθρο 58§1 του Συντάγματος: "Έμμισθοι δημόσιοι λειτουργοί και υπάλληλοι, άλλοι υπάλληλοι του Δημοσίου, υπηρετούντες στις ένοπλες δυνάμεις και στα σώματα ασφαλείας, υπάλληλοι οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, αιρετά μονοπρόσωπα όργανα των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, διοικητές, υποδιοικητές ή πρόεδροι διοικητικών συμβουλίων ή διευθύνοντες ή εντεταλμένοι σύμβουλοι νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου ή κρατικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου ή δημόσιων επιχειρήσεων ή επιχειρήσεων τη διοίκηση των οποίων ορίζει άμεσα ή έμμεσα το Δημόσιο με διοικητική πράξη ή ως μέτοχος ή επιχειρήσεων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης δεν μπορούν να ανακηρυχθούν υποψήφιοι ούτε να εκλεγούν βουλευτές, αν δεν παραιτηθούν πριν από την ανακήρυξή τους ως υποψηφίων. Η παραίτηση συντελείται με μόνη τη γραπτή υποβολή της. Αποκλείεται η επάνοδος στην ενεργό υπηρεσία των στρατιωτικών που παραιτούνται. Τα ανώτερα αιρετά μονοπρόσωπα όργανα των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης δεύτερου βαθμού δεν μπορούν να ανακηρυχθούν υποψήφιοι ούτε να εκλεγούν βουλευτές κατά τη διάρκεια της θητείας για την οποία εξελέγησαν, ακόμη και αν παραιτηθούν".
Η κα Γεννηματά είναι, ως υπερνομάρχης, "ανώτερο αιρετό μονοπρόσωπο όργανο οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης δεύτερου βαθμού". Το άρθρο δεν διακρίνει μεταξύ νομάρχη και υπερνομάρχη, επομένως τέτοια εξαίρεση από την απαγόρευση δεν υπάρχει.
Η παραίτησή της δεν της επιτρέπει τη συμμετοχή, αφού αυτό προβλέπεται ρητώς.
Επίσης, ουδεμία επιρροή έχει το γεγονός ότι ήταν στη λίστα του Επικρατείας και όχι σε κάποια εκλογική περιφέρεια. Η προαναφερθείσα διάταξη δεν κάνει καμία τέτοια διάκριση. Η απαγόρευση ισχύει για όλους τους υποψηφίους.
Ιδιαίτερη εντύπωση μου προκαλεί το επιχείρημα ότι το ζήτημα μπορούσε να επιλυθεί μόνο μετά τις εκλογές και κατόπιν ενστάσεως. Μέγα λάθος: ρητώς αναφέρεται στο άρθρο 58 ότι τα αναφερθέντα σε αυτό πρόσωπα όχι απλώς δεν εκλέγονται βουλευτές, αλλά ούτε καν ανακηρύσσονται υποψήφιοι. Επισημαίνω ότι με την επίμαχη απόφασή του (http://www.areiospagos.gr/ekloges2007/ANAKIRIXI2007.pdf) ο Άρειος Πάγος έκανε αυτό ακριβώς: ανακήρυξε υποψήφιους βουλευτές όσους πληρούσαν τα κριτήρια που θέτει το Σύνταγμα και ο νόμος. Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, να τονίσω ότι η τήρηση του Συντάγματος δεν εξαρτάται από την απλή πιθανότητα να υποβληθεί μετά τις εκλογές ένσταση. Το επιχείρημα αυτό καταλήγει, κατά την άποψή μου, στη θέση "ας παραβιάσουμε τώρα το Σύνταγμα και μετά βλέπουμε". Αν αυτό ισχύει πράγματι (κάτι για το οποίο δεν είμαι απολύτως βέβαιος), είναι απαράδεκτο. Να επισημάνω δε (επειδή υποστηρίζεται ότι η απόφαση είναι πρωτοφανής) ότι πριν 2 - 3 μέρες το Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης απέρριψε την υποψηφιότητα (όχι στο Επικρατείας, αλλά στις περιφέρειες της Θεσσαλονίκης) δύο προσώπων επειδή, αν και δημόσιοι υπάλληλοι, δεν είχαν παραιτηθεί (https://www.protodikeio-thes.gr/opencms_prot/opencms/ProtSite/downloads/ekl2007/anak_ypo_2007.ZIP). Το δικαστήριο επικαλέστηκε το ίδιο άρθρο του Συντάγματος.
Όσον αφορά τις παλαιότερες δηλώσεις της κας Γεννηματά, το σημαντικότερο, κατ' εμέ, ζήτημα που ανακύπτει (χωρίς να παραγνωρίζω τα περί αξιοπιστίας της) είναι ότι αποδεικνύουν ότι αυτή γνώριζε και αποδεχόταν όσα προανέφερα. Τι άλλαξε έκτοτε;
Όλες αυτές οι "κορώνες" περί πραξικοπήματος, ανυπαρξίας κράτους δικαίου κ.λπ. είναι τουλάχιστον αστείες, αλλά και επικίνδυνες. Πραγματικά δεν μπορώ να καταλήξω στο γιατί εκστομίζονται τέτοιες κουβέντες, ενώ το ζήτημα είναι τόσο ξεκάθαρο. Άγνοια; Σκοπιμότητα; Πίστεψέ με, δεν μπορώ να πιστέψω καμία από τις δύο εκδοχές. Ίσως υπάρχει κάτι άλλο που δεν μπορώ να σκεφτώ.
Υ.Γ. 1: Σαφώς και η δικαιοσύνη δεν είναι πάντοτε αθώα. Και έχει σε πολύ μεγάλο βαθμό δίκιο το ΠαΣοΚ, ο Συν και όλοι όσοι διαμαρτύρονταν τον τελευταίο καιρό για τη στάση της σε ορισμένα θέματα (π.χ. συμβασιούχοι). Όμως, η γνώμη μου είναι ότι δεν δικαιολογείται τέτοια στάση εναντίον του συνόλου των οργάνων της δικαιοσύνης.
Υ.Γ. 2: Όσα έγραψα παραπάνω αποτελούν σκέψεις ενός νομικού και όχι ενός νεοδημοκράτη (δεν είμαι άλλωστε).
Υ.Γ. 3: Συγγνώμη για το μακροσκελές του σχολίου μου.
Σημειώνω ότι το μείζον θέμα με την συνέντευξη της ΦΓ στα ΜΜΕ είναι πως γνώριζε το συνταγματικό ασυμβίβαστο. Αν και είναι αρκετά σημαντικό, μου κάνει εντύπωση πως κανείς δεν μπαίνει στον κόπο να την εγκαλέσει για την ασυνέπειά και την αθέτηση της υπόσχεσής της προς τους εκλογείς της Υπερνομαρχίας. Δηλαδή θεωρείται περίπου φυσικό να αθετούνται οι προεκλογικές δεσμεύσεις. Αυτό το θεωρώ απαράδεκτο. Η χωρίς καμία απολογία ή επαρκή δικαιολόγηση αθέτηση ανειλημμένης υπόσχεσης της κ. Γεννηματά προς τους εκλογείς, θα όφειλε να την οδηγήσει εκτός πολιτικής ή έστω σε ένα ηχηρό mea culpa. Η αντιμετώπιση των ψηφοφόρων ως ηλιθίων - και η αποδοχή της αντιμετώπισης αυτής από τους ψηφοφόρους (;) είναι για μένα το μείζον.
...εννοώ ότι έχουμε πάψει να ψηφίζουμε βουλευτές και διαλέγουμε μόνο κόμματα...
(και... μονοκόμματα!)
Το "ανεπάγγελτο" των βουλευτών διασφαλίζει αυτό ακριβώς: υποψήφιοι βουλευτές να ορίζονται τα μελλοντικά υποχείρια.