ΣΥΝ16 - το ιστολόγιο ως μέσο διαβούλευσης
Ο Συνασπισμός καταθέτει τις προτάσεις του για την παιδεία σε δημόσια συζήτηση. Το ιστολόγιο ΣΥΝ16 είναι ο χώρος δημοσίευσης και συζήτησης των θέσεων του κόμματος για την παιδεία.
Η πρωτοβουλία είναι εξαιρετική και ψιλοαναπάντεχη (αν και με χαλάει το Blogspot domain - δεν υπάρχει κάποιος να πάρει το syn16.gr και να του φορέσει ένα εργαλείο μπλόγκινγκ;) - και αξίζει να σημειωθεί ότι στην συζήτηση συμμετέχει και απαντά σε επαίνους και χωσίματα ο Αλέκος Αλαβάνος, κάτι που είναι ίσως ενδεικτικό της σημασίας που δίνεται στο εγχείρημα. Σχετικό άρθρο εδώ.
Όσοι έχετε διάθεση για την σχετική συζήτηση ας προσέλθετε. Εγώ τα έχω πει τα σχετικά εδώ παλιότερα και επιφυλάσσομαι για το επί της ουσίας σε λίγο καιρό...
Η πρωτοβουλία είναι εξαιρετική και ψιλοαναπάντεχη (αν και με χαλάει το Blogspot domain - δεν υπάρχει κάποιος να πάρει το syn16.gr και να του φορέσει ένα εργαλείο μπλόγκινγκ;) - και αξίζει να σημειωθεί ότι στην συζήτηση συμμετέχει και απαντά σε επαίνους και χωσίματα ο Αλέκος Αλαβάνος, κάτι που είναι ίσως ενδεικτικό της σημασίας που δίνεται στο εγχείρημα. Σχετικό άρθρο εδώ.
Όσοι έχετε διάθεση για την σχετική συζήτηση ας προσέλθετε. Εγώ τα έχω πει τα σχετικά εδώ παλιότερα και επιφυλάσσομαι για το επί της ουσίας σε λίγο καιρό...
Σχόλια
Καταρχην, διαβαζουμε στο μπλογκ του συν16 να γινεαι λόγος για το πρώτο έτος σπουδών και τις ίδεες του συν. Ειναι σοβαρα πράγματα να αποφασίζει και να ανακατεύεται μια κυβερνηση για το πρόγραμμα σπουδων του πανεπιστημιου? στη Μοσχα είμαστε και δεν το ξέρουμε? Καλύτερα ξέρει ο Αλαβάνος τι χρειάζονται οι πρωτοετεις φοιτητές απο το ίδιο το πανεπιστημιο που σπαδάζουνε? Αν ατό δεν είναι καταπάτηση του ΑΣΥΛΟΥ τότε τι είνια?
Τι αθλιότητες γράφονται περι σφαιρικών γνώσεων κλπ. Πέσε μου ένα πανεπιστήμιο στο κόσμο που έχει ΕΝΘΕΤΑ στο πρόγραμμα σπουδών του αλλές γνώσεις πέρα απο το αντικείμενο σπουδών. ΠΑΡΕΝΘΕΤΑ, όλα έχούν, λεσχες κινηματογράφου, αθλ ομάδες κλπ, (είδικά το καλά ιδιωτικά πετάνε σε τετοια θέματα) όχι όμως μέσα στο πρόγραμμα σπουδών. Τλκ ο ΣΥΝ καταργεί τα πανεπιστημια και απλά αυξλανει το χρόνο σπουδων των λυκείων.
Τελός, ισσχυρίζομαι οτι είμαι με το μέρος των φτώχων εργατών όταν μιλάω για δωρεάν πτυχία, μεταπτυχιακά, ντοκτορα και δεν ξέρω τι άλλο. Είμαι ψευτης ή δεν είμαι?
Οι απόψεις του ΣΥΝ μπορούν να αναλυθουν καλλιστα απο ψυχοπαθητικό. Ειναι γραμμένες απο παιδια οικογενειών που θεωρούσαν το πτυχίο κοινωνική καταξίωση. Συγχρονες,αξιολογες και ρεαλιστικές πάντως δεν είναι.
Πιστεύω να κάνεις τον κόπο να απαντήσεις.
Θεωρώ πολύ καλή αρχή να θέτεις με οποιοδήποτε τρόπο τις θέσεις σου υπό γενική συζήτηση (αν και φοβάμει ότι η διαχείριση της συζήτησης μέσω του ιστολογίου, απαιτεί πολύ περισσότερα από τον Αλαβάνο να απαντά κάθε τρεις ημέρες - αλλά και πάλι, είναι μια καλή αρχή)
Τις αντιρρήσεις σου επί της ουσίας δεν τις καταλαβαίνω: πρόκειται για πρόταση αναδιάρθρωσης του Πανεπιστημίου. Προφανώς χρειάζεται η συνεργασία και η αποδοχή των πανεπιστημίων για να λειτουργήσει (πράγμα που π.χ. η κ. υπουργός δεν δείχνει ότι την ενδιαφέρει). Σε καμία χώρα του κόσμου δεν είναι τα δημόσια πανεπιστήμια απόλυτα ελεύθερα να εφαρμόσουν ότι θέλουν. Αν π.χ. το Πανεπιστήμιο Αθηνών αποφασίσει να μην δέχεται αποφοίτους μέσω των πανελλαδικών, αλλά μέσω π.χ. διδάκτρων ή ειδικών δικών του εξετάσεων, νομίζεις πως είναι ελεύθερο να το κάνει; Αν λοιπόν αποφασιστεί π.χ. οι μαθητές να μπαίνουν στα πανεπιστήμια για "προπαρασκευαστικό" έτος, προφανώς θα πρέπει να συναινέσουν και τα πανεπιστήμια ότι μπορούν (και θα μπορέσουν με λεφτά και την κατάλληλη προετοιμασία)...
Ουσιαστικά το σύστημα που προτείνεται (ειδικά το περί σφαιρικών γνώσεων) είναι βασισμένο σε μεγάλο βαθμό στο Αμερικανικό, με δύο πρώτα χρόνια γενικών σπουδών και δύο χρόνια διπλής ειδίκευσης (major, minor) - που θα μπορούσε να συμπεριληφθεί σαν πρόταση... Η ποικιλόμορφία αυτή είναι συχνά (ίσως και πάντα) απαιτούμενη από το πανεπιστήμιο (βλ. π.χ την ιστοσελίδα του Yale για τους δευτεροετείς σχετικά με την ποικιλία μαθημάτων από διάφορα γνωστικά αντικείμενα πρέπει να επιλέξουν). Οπότε πανεπιστήμια στον κόσμο που απαιτούν σφαιρικότητα στην επιλογή των μαθημάτων είναι τα αμερικανικά (πιθανόν και τα καναδικά και δεν ξέρω και πού αλλού). Η μόνη μομφή που μπορεί κανείς να προσάψει στον συνασπισμό είναι πως δεν αναφέρει την χώρα προέλευσης αυτού του μοντέλου, το ποίο ακολουθεί και αλλού π.χ. στην απλοποίησή των βαθμών του λυκείου. Σημειώνω πως μια τέτοια επιλογή θα οδηγήσει (ευτυχώς) στην παύση της πολυδιάσπασης των πανεπιστημίων σε επτακόσιες πόλεις για την εξυπηρέτηση της εκλογικής πελατείας της εκάστοτε κυβέρνησης, και των απανταχού ενοικιαστών κωλοακινήτων...
Δεν είμαι σίγουρος γιατί τέλος πάντων δεν υπερασπίζεται κανείς τα συμφέροντα των φτωχών όταν μιλάει για δωρεάν πτυχία, μεταπτυχιακά, ντοκτορα... Αν υπερασπιζόταν τις επί πληρωμή σχετικές σπουδές θα ήταν λιγότερο ψεύτης; δεν είναι σίγουρος αν αναφέρεσαι στην φορολόγηση στην Ελλάδα ή σε κάτι άλλο.
Αν μη τι άλλο, οι προτάσεις του ΣΥΝ διακρίνονται από μετριοπάθεια. Βλέπω διάφορους στο ΣΥΝ16 που λένε δεν γίνονται πουθενά αυτά και άλλα τέτοια, αλλά κάνουν λάθος. Αν εξαιρέσεις την ιδέα για δωρεάν σίτηση και στέγαση όλων των φοιτητών όποτε και αν φοιτήσουν (που δεν είναι οικονομικά εφικτή γιατί θα μετατρέψει τα πανεπιστήμια σε ίδρυμα πρόνοιας), όλα τα άλλα είναι συζητήσιμα... Επίσης παρά τα όσα λέει για ελεύθερη πρόσβαση, ο ΑΑ παραδέχεται ότι θα πρέπει να γίνονται διάφορες εξετάσεις επιλογής για να μην φορτώνονται οι σχολές - οπότε μπορεί να επι κανείς ότι το σύνθημα δεν αντιστοιχεί ακριβώς στην πραγματικότητα, καθώς επί της ουσίας δεν είναι ελέυθερη πρόσβαση όπου θέλει κανείς.
Ανεφερα το θέμα του πρώτου έτους. Δεν με ενοχλούν τόσο οι επιδιώξεις του ΣΥΝ περι σφαιρικότητας της εκπαίδευσης. Με ενοχλεί η υποβολή αυτών ΚΕΝΤΡΙΚΑ. Μπορεί ένας προγραμματιστής κάπου να διδάσκεται και μαθηματικά, φυσιολογικό, θα τον κάνουν καλύτερο στην επιστήμη ΤΟΥ. Θεωρώ απίθανο κάποιος να προγραμματιστης να μαθαίνει πολιτκή ιστορία όμως. (Αν έχω αδικο, είμαι έτοιμος να το αποδεχτω)Και αν ακόμα κάπου γίνεται το τελευταίο, αυτο γίνεται συμφωνα με την κρίση του πανεπιστημίου και όχι κάποιας κεντρικής εξουσίας. Το προβλημα της αυτονομίας των πανεπιστημίων θεωρώ οτι είναι σημαντικότερο απο κάθε άλλο, και ναι φυσικά το συστημα των πανελλάδικών είναι απαραδεκτο. Απαράδεκτος και ο τρόπος επιλογής θέσης των πανεπιστημίων, απαντάμε όμως με μια μεταρρυθμιση που περιλαμβάνει και άλλες απαράδεκτες παρεμβάσεις του κράτους? Το πρόγραμμα σπουδών των πανεπιστημίων δεν μπορεί να είναι αντικείμενο συζήτησης της οποιαδήποτε μεταρρύθμισης. Αυτονόητο δεν είναι αυτό?
Για το τζάμπα, σαφώς και αναφέρομαι στο θέμα της φορολογίας. Οι περισσότεροι φίλοι-γνωστοί κατώτερων στρωμάτων που είχα δεν σπουδάζουν, μερικοί που θυμάμαι δεν πήγαν καν λύκειο. Οι φτωχοί αυτοί όμως πληρώνουν κανονικά το πανεπιστήμιο ΜΟΥ. Και εντάξει θα μου πεις, λογικό είναι να προμοτάρει το κράτος την εκπαίδευση μεχρι ένα σημείο. Πραγματικά, άλλα στάδια της εκπαίδεσης είναι υποχρεωτικά, αλλά δωρεάν, και άλλα παρέχονται μόνο αν ο ενδιαφερόμενος είναι διατιθεται να πληρώσει. Με τα δωρεάν μεταπτυχιακά είμαι κάθετα αρνητικός. Με δωρεάν προπτυχιακές σπουδές πάλι αρνητικός έιμαι αλλα το συζητάω. Αυτό όμως είναι προιόν συζήτησης και δεν μπορεί η πολιτική στάση ενός κόμματος να είναι βάλε όση εκπαιδευση πάει κακό δεν κάνει. Γιατί αυτό το κλίμα συνάντησα στο μπλογκ του ΣΥΝ.
Και όλη αυτη την ιστορία περί μη ΙΑΕΙ δεν μπορώ καν να τη καταλάβω. Δλδ αν δεν επιτρέπουμε ιδιωτικά ΑΕΙ γιατί επιτρέπουμε τα ιδιωτικά νοσοκομεία. Υπάρχει σοβαροτερο πράγμα απο την υγεία μας? Γιατι υπάρχουν ιδιωτικές τράπεζες(βαζουμε τα λεφτά μας) γιατί ιδιωτικές κατασκευαστικές(χτίζουν τα σπιτια μας). Να τα κάνουμε όλα κρατικά να τελειώνουμε. Το ΔΙΚΑΤΣΑ γιατί υπάρχει τόσα χρόνια? Κανόνικά επρέπε να ήταν το πρώτο κτίριο υπο κατάληψη. Ναι την ξέρω την απάντηση, θιγονται τα δημόσια, και εγώ θιγόμεμενος είμαι, όμως δεν μπορώ να παραβλέψω το καλό του τόπου μου. Και δεν θα στηρίξω το καταφύγιο που δίνουν σε κλειστά κλάμπ κλικών οι αδελφοι Αλαβάνοι(για να μην ξεχνιώμαστε).
Το δημόσιο πανεπιστημιο είχε την ευκαιρία του και την έχασε. Για συνεχή φόρα το πανεπιστημιο μου(Μαθηματικό Αθήνας) μας εδωσε βιβλία ένα μήνα πριν τις εξετάσεις. Και μη μιλήσει κανείς για υποχρηματοδότηση ένα παραδειγμα μόνο κακοδιαχείρισης: αριστεροαναρχικοί, υπό την πρόφαση της εγκατάλειψης(την οποία αποδέχομαι) καταλαμβάνουν περιοιυσία πανεπιστημίων(οι γνωστές βιλλες). Ασυλληπτα φαινόμενα.
Φυσικά είναι θετικότατο ενας πολιτκός φορέας να χρησιμοποιεί ενα συγχρονο μέσο σαν τρόπο μετάδοσης των αποψεων του, αλλά δεν μπορώ να δεχτώ ουτε να επικτροτήσω προχειρογραμμένα ευχολόγια, ακόμη και αν καλούμαστε για την πολιτική ζυμωση αυτών. Η δημοσίευση «Περιγράφοντας έναν παράδεισο» στο ΣΥΝ16 προλογιζόταν με έναν ύμνο των Pink Floyd κατά του ολοκληρωτισμού της εκπαίδευσης, ενώ στην ίδια δημοσιευση ανέφεραν τις απόψεις τους υπέρ μιας δημόσιας(=κρατικής) εκπαίδευσης.(!!!). Ή ακόμη αναφέρεται με λεπτομέρεια στο τι πρέπει να περιλαμβάνει ο πρωτος χρόνος σπουδών ενώ αλλου να μην γινεται η παρμικρή ανάλυση σε δύσκολα θέμτα όπως το οικονομικό. Η διακηρυξη γινεται ανισοβαρής και δίνει την εντύπωση προχειρότητας.
Προσωπικά τάσσομαι υπερ μιας πλήρους ιδιωτικοποίησης της παιδείας(προσοχή! ιδιωτικοποίηση δεν σημαίνει κατάργηση του δωρεαν χαρακτήρα της). ΟΚ διακυρήξεις κατά της παπαγαλίας όλοι μπορουμέ να κάνουμε, δεν είναι αυτο που ζητάμε απο τον ΣΥΝ. Ειμαι σιγουρος οτι και οι σχεδιαστες του τωρίνου συστήματός δεν ήθελαν ένα σύστημα παπαγλίας για τα παιδία τους. Αργα , αργα όμως έγινε. Σημερα φτάσαμε και στο σημείο το παιδιά μας, να διδάσκονται σε ξεχωριστό μαθημα περι ολυμπιακών αγώνων(απλα για διοριστούν κάποιοι και να έχουν κατι να κάνουνε), να έχει λόγο ή εκκλησία σε βιβλίο ιστορίας, να κρύβεται ο εμφύλιος απο τα βιβλία, πραγματικά δεν ξέρω τι να πρωτοαναφέρω. Και παρόλα αυτά παραμένουμε προσκολλήμένοι σε ιδέες κεντρικών σχεδιασμών.
ΥΣ: Σεντονακι, μαθηματικός γαρ, έχω πλήρη συνείδηση των ελάχσιτων πιθανοτήτων να διαβαστεί ολοκληρο, τεσπ όσο αντέξετε. Και έχετε και την προκαταβολική συγγνώμη μου.
α) "Θεωρώ απίθανο κάποιος να προγραμματιστης να μαθαίνει πολιτκή ιστορία όμως" λέει. Προφανώς, εδώ έχουμε να κάνουμε με μια περίπτωση "προϋπόθεσης του συμπεράσματος"
β) "τελικά νομίζω πολιτικά σαν φορέας έχει τελειώσει, όχι για τις ιδέες του(έχει αρκετά αξιόλογες προσωπικότητες στους κόλπους του) αλλά σαν φορέας αυτών" Δλδ Επειδή ο ΣΥΝ έχει "αρκετά αξιόλογες προσωπικότητες" στους κόλπους του, δεν τελείωσε πολιτικά λόγω των ιδεών του, αλλά λόγω του ότι είναι κακώς φορέας αυτών.
Και αυτά γράφονται από κάποιον που δηλώνει μαθηματικός.
Ενδιαφέρον!
Φιλικά Anonymous
Υ.Γ. Ο ΣΥΝ, το ΚΚΕ, ένα μεγάλο κομμάτι του ΠΑΣΟΚ αλλά και αρκετά κόμματα της Αριστεράς και της Κεντροαριστεράς στην Ευρώπη ΔΕΝ "επιτρέπουν" (τι πάει να πει αυτό; ) ιδιωτικά νοσοκομεία. Άρα δεν είναι παράλογο να ζητάνε να μην επιτραπούν ιδιωτικά πανεπιστήμια.