Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Άναυδος

Δεν ξέρω από πού να το πιάσω και πού να το αφήσω το ακόλουθο. Οπότε αφήνω στους αναγνώστες τον σχολιασμό της είδησης, της οποίας παραθέτω ένα χαρακτηρηστικό κομμάτι::
"Ο καθηγητής Δικαίου κ. Χρήστος Κιτσόπουλος, ο οποίος μίλησε για το σύστημα ποινικής δικαιοσύνης από τα χρόνια της τουρκοκρατίας ως τις μέρες μας, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «αυτά που στην υπόλοιπη Ελλάδα θεωρούν ως αδικήματα, εγώ επιστημονικά τα θεωρώ ως έθιμα, όπως η βεντέτα, η ζωοκλοπή, η αρπαγή γυναικός, η οπλοφορία και οπλοχρησία. Πιστεύω ότι αυτά τα έθιμα όχι μόνο κράτησαν εθνοφυλετικά συμπαγή τον πληθυσμό του νησιού, αλλά κράτησαν ενεργή και την εθνική συνείδηση των Κρητών που παραμένει καθαρή και επαναστατική. Ήταν ο κύριος παράγοντας των επαναστάσεων εναντίον των Οθωμανών και της απελευθέρωσης της Κρήτης». "

Παράδοση, υπενθυμίζω, είναι και τα ματωμένα σεντόνια, ο ξυλοδαρμός των γυναικόπαιδων και η προίκα τα οποία ξέχασε να υμνήσει ο κ. καθηγητής. Όταν η σχέση με την παράδοση (και γενικότερα με την ιστορία) είναι φετιχιστική, οδηγούμαστε ακριβώς εκεί που μας πάει το παραπάνω. Όλα αυτά ενώ γίνονται προσπάθειες να φιλοτιμηθεί ο κόσμος ώστε να επιτευχθεί -όχι αφοπλισμός καν - αλλά περιορισμός της οπλοφορίας και της οπλοχρησίας.

Εκ των υστέρων: για την άλλη όψη του νησιού (της επαρχίας ίσως γενικότερα;) - αυτή η υπόθεση στην Αθήνα θα κατέληγε κατά πάσα πιθανότητα σε απέλαση και αδιαφορία. Επίσης να διευκρινίσω ότι μιλάω σαν Κρητικός της διασποράς...

Σχόλια

Ο χρήστης Μήτσος, ο καφετζής είπε…
Διάβασα κάπου πριν λίγες ημέρες πως επίσημη έρευνα στην Αμερική απέδειξε πως όσο πιο ανασφαλής αισθάνεται κάποιος για τον ανδρισμό του (γιατί άραγε, μήπως ξέρει κάτι που δε το λέει;) τόσο αυξάνονται οι ομοφοβικές τάσεις και η ...επιθυμία για αγορά μεγάλου 4κίνητου οχήματος.

Ασχετο αλλά και σχετικό. Και οι άντρακλες της "λεβεντομάνας" μάλλον χρειάζονται όπλα, ρόπαλα, αντιεροπορικά για να δείρουν τη γυναίκα τους και να "επαναστατήσουν".

Πάντως η επανάσταση εγώ ξέρω πως ξεκίνησε στην Πελοπόννησο αν δεν απατώμαι, τέλος πάντων...
Ο χρήστης S G είπε…
"έθιμα, όπως η βεντέτα, η ζωοκλοπή, η αρπαγή γυναικός, η οπλοφορία και οπλοχρησία. Πιστεύω ότι αυτά τα έθιμα όχι μόνο κράτησαν εθνοφυλετικά συμπαγή τον πληθυσμό του νησιού, αλλά κράτησαν ενεργή και την εθνική συνείδηση των Κρητών"

γιατι αυτο ενισχυε την εθνικη συνειδηση των Κρητων? οι οθωμανοι δηλαδη δεν ηξεραν να δερνουν τις γυναικες τους? γιατι δεν λεει απλα την πολιτισμικη συνειδηση του τριτοκοσμικου απο τα βαθη της Ανατολιας μεχρι τα παραλια του Ιωνιου, για να ακριβολογουμε? :-)
Ο χρήστης newManifesto είπε…
έχω μια τάση να συμφωνήσω με τον καθηγητή
Ο χρήστης Ανδρέας είπε…
"...αυτά που στην υπόλοιπη Ελλάδα θεωρούν ως αδικήματα, εγώ επιστημονικά τα θεωρώ ως έθιμα, όπως η βεντέτα, η ζωοκλοπή, η αρπαγή γυναικός..."

Αγαπητέ Μιχάλη, παρέλειψες μια σημαντική πληροφορία. Είναι ο κ. Κιτσόπουλος παντρεμένος;
Ο χρήστης Αταίριαστος είπε…
Ρε παιδιά σφυρίχτε κάποιος του κ. καθηγητή ότι οι Οθωμανοί είναι φευγάτοι από καιρό και ότι η Κρήτη απελευθερώθηκε, άρα μπορούν άφοβα να παραδώσουν τα κουμπούρια τους τα κρητικάτσια.
Ο χρήστης lefty είπε…
Πραγματικά απίθανη δήλωση... Σε κάτι μόνο έχει δίκιο ο καθηγητής: Λαογραφικά η Κρήτη παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από ότι ολόκληρος ο Ειρηνικός ωκεανός.
Ο χρήστης Panajiotis Oikonomou είπε…
Για άλλη μια φορά όλοι είσαστε έτοιμοι να καταδικάσετε και να κράξετε.Για ένα λεπτό περιπτερά.
1.Τα έθιμα που κατονόμασε ο καθηγητής (και όχι τα υπόλοιπα που του προσάψατε) ήταν όντως έθιμα των Κρητών.
2.Τα έθιμα που κατονόμασε ο καθηγητής (και όχι τα υπόλοιπα που του προσάψατε) ως έναν βαθμό εξακολουθούν να είναι έθιμα των Κρητών.Όσοι κάνετε πλάκα δεν γνωρίζετε πως τέτοια έθιμα είναι μέρος του συλλογικού ασυνείδητου κάθε λαού τουτέστιν και μέρος της ταυτότητάς του.
3.Σταματήστε να κρίνετε συμβάντα του τότε με όρους του τώρα.Ο ξυλοδαρμός γυναικός είναι άσχημο σήμερα αλλά ρουτίνα πριν 500 χρόνια.Ας κρίνουμε εξελικτικά.
4.Διαφωνώ με τον καθηγητή στο ότι όλα αυτά οδήγησαν στην Επανάσταση-η οποία Μητσάρα μου δεν ξεκίνησε από "κάπου" αλλά υπήρξαν πάρα πολλές προσπάθειες και πριν την σχολική 25η Μαρτίου.Αν διάλεγα μέρος θα έλεγα πως ξεκίνησε στην Ρωσία το 1770.
Φιλικά
Ο χρήστης jim_hellas είπε…
"αυτά που στην υπόλοιπη Ελλάδα θεωρούν ως αδικήματα, εγώ επιστημονικά τα θεωρώ ως έθιμα"

"Σταματήστε να κρίνετε συμβάντα του τότε με όρους του τώρα."

Νομίζω πως κάνει σαφή αναφορά στο σήμερα και όχι στο χθες... Λέει ότι αυτά που ΤΩΡΑ θεωρούν ως αδικήματα εγώ τα θεωρώ εθίματα.

"Ο ξυλοδαρμός γυναικός είναι άσχημο σήμερα αλλά ρουτίνα πριν 500 χρόνια.Ας κρίνουμε εξελικτικά."

Κοίτα... Και πριν από 500 χρόνια το ίδιο κακό ήταν ο ξυλοδαρμός. Τα ίδια ψυχικά και σωματικά προβλήματα δημιουργούν στις ανυπεράσπιστες γυναίκες. Αυτό που άλλαξε είναι το γενικότερο πλαίσιο της κοινωνίας η οποία τον τελευταίο αιώνα (ίσως και πολύ λιγότερο!!!) άρχισε να γίνεται πιο ισότιμη.
Ο χρήστης Panajiotis Oikonomou είπε…
Δεν εννοώ αυτό που εννοείς.Έγραψα πως δεν πρέπει να κρίνουμε το τότε με σημερινά κριτήρια.Υποστηρίζεις τα λεγόμενά μου λέγοντας πως αλλάζει το πλαίσιο των κοινωνιών.Φυσικά και οι γυναίκες είναι θύματα και στις 2 περιπτώσεις αλλά η γνώμη μας μοιραία εγκλωβίζεται στο κοινωνικό πλαίσιο που ανατραφήκαμε.Αν γεννιόμασταν πάλι σήμερα σε ισλαμική χώρα θα σκεφτόμασταν όπως οι Κρητικοί τον 15ο αιώνα για τις γυναίκες,δηλ ξύλο και πάλι ξύλο.
Ο χρήστης Sraosha είπε…
Αυτή τη στιγμή τραβάω τα μαλλιά μου. Θα επανέλθω μόλις καταφέρω να τα μαδήσω τελείως.

[...]

Ξέρετε, το πρόβλημα στην Ελλάδα δεν είναι οι φαύλοι και ανόητοι -- αυτοί υπάρχουνε παντού. Στην Ελλάδα όμως υπάρχει σαφώς υψηλότερη συγκέντρωση φαύλων και ανόητων στα πανεπιστήμια. Γι' αυτό / Επιπλέον δεν υπάρχει αντίλογος στους φαύλους και ανόητους.

Λαογραφικά η Κρήτη παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από ότι ολόκληρος ο Ειρηνικός ωκεανός.

Παιδιά, κόφτε τα αυτά, γινόμαστε φαιδροί με τη μονομανία της μοναδικότητάς μας.

Πάω για καφέ.
Ο χρήστης αντιέλληνας-αντικρητικός είμαι ο τίποτα είπε…
Είμαστε στο 2005. Είναι καιρός όσοι κρητικοί θωρακίζονται πίσω από αυτές τις συντηρητικές ηλίθιες τοπικιστικές παπαριές "εμείς έτσι κάνουμε στην Κρήτη και είμαστε περήφανοι για αυτό" να πάρουν την μεγάλη απόφαση: Ή να πολεμήσουν για την ανεξαρτησία της Κρήτης, ή να πάνε στο διάολο. Ντρέπομαι που και αυτοί αλλά και εγώ λεγόμαστε έλληνες. Το τελευταίο που χρειαζόμαστε σε αυτή τη χώρα είναι τριτοκοσμικοί φανατικοί κουμπουροφόροι με σεξουαλική ανασφάλεια.
Ο χρήστης Πολυχρoνης είπε…
αγαπητοί μου, για ένα να είστε σίγουροι: τα όπλα πλέον δε χρησιμοποιούνται εναντίον των εισβολέων και των κατακτητών. Οι εισβολείς και οι κατακτητές έχουν άλλα όπλα και με άλλα όπλα αντιμετωπίζονται πλέον.
Εδώ στα μέρη μου τα όπλα τα χρησιμοποιούν είτε για να εξασκούνται στη σκοποβολή σε βάρος ανυπεράσπιστων πινακίδων είτε ως ένδειξη ισχύος και πλούτου προς άλλους καπεταναίους του χωριού τους στους γάμους και στα πανηγύρια ("ο τάδε έπαιξε 3 κούτες φυσίγγια!") είτε (στη χειρότερη) για να υπερασπίζονται τις χασισοφυτείες τους και για να επιβάλλουν προστασία στα διάφορα νυχτερινά (κατά κανόνα) μαγαζιά.
Και η δουλεία ήταν δικαιικά αποδεκτή στην αρχαιότητα...Και λοιπόν;
Εν πάσει περιπτώσει, αυτό που μου έκανε εντύπωση με τον εν λόγω μελετητή-καθηγητή είναι ότι δεν έκανε μια μελέτη για τα έθιμα της κρήτης και να την αφήσει για ανάλυση σε επιστημονικό επίπεδο, αλλά έβγαινε και την υπερασπιζόταν ως ιδέα στα κανάλια!!!
Άλλωστε, φανταστείτε να είχε κάνει μια έρευνα για τη δεσμευτικότητα των προδικαστικών αποφάσεων του Δικαστηρίου της Χάγης (ή για το αποχετευτικό σύστημα στο Βυζάντιο). Θα τον έβλεπε η μαμά του στα κανάλια να χαρεί;

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ζωνιανά

Διαβάζω και ακούω τα όσα γράφονται και λέγονται το αιματηρό περιστατικό στα Ζωνιανά με την ελαφρά δυσανασχέτηση που ως Κρητικός της διασποράς νιώθω, βλέποντας ότι ο κοινός τόπος και το αναμενόμενο παρά τοις Κρησί, γίνεται πηχυαίος τίτλος και "ανακαλύπτεται" από τα Αθηναϊκά ΜΜΕ ως κεραυνός εν αιθρία, ως κάτι το αναπάντεχο. Η δυσανασχέτηση προέρχεται από το γεγονός ότι τέτοιου είδους θέματα φτάνουν μέχρι την Αθήνα όταν υπάρχουν νεκροί - και τότε φτάνουν ως έτοιμο θέαμα και με μεγάλη απόσταση από την τοπική οπτική. Από την άλλη δεν νιώθω αρκετά κοντά στα τεκταινόμενα στο νησί πλέον, ώστε να έχω κάποια σημαντική άποψη να συνεισφέρω. Αυτοί που βιώνουν την κατάσταση, είναι καλύτερα σε θέση και να την εκτιμήσουν. Εδώ θέλω να παρατηρήσω κάποια πράγματα και να παραπέμψω σε πλησιέστερους παρατηρητές.

- Όσοι βλέπουν στις μαφίες του Μυλοποτάμου κάποιου είδους "αντεξουσιαστές" και "εχθρούς του κράτους", είναι μακριά νυχτωμένοι. Η κατάσταση αυτή προέκυψε ως αποτέλεσμα π…

Το όπλο της λανθασμένης πρόβλεψης

Επ' αφορμή της νικηφόρου μάχης του πακέτου λιτότητας και της σίγουρης επιστημοσύνης με την οποία ο Υπουργός Οικονομικών μετέφερε την αισιοδοξία του, ας εξετάσουμε τις βάσεις της και την προϊστορία των επισήμων εκτιμήσεων για την πορεία της Οικονομίας της χώρας μας στα χρόνια της κρίσης:
Sins of Commission Από το Real World Economics Review, o Jesse Frederik, στο άρθρο του "Folly from Olly. The disasterous quality of the economic predictions of the European Commission" κάνει την παρακάτω παρατήρηση σε ότι αφορά τις προβλέψεις της Κομισιόν για τις επιδόσεις της Ελληνικής οικονομίας, κατά την διάρκεια του Μεγάλου Ελληνικού Κραχ, την οποία μετάφρασα στα Ελληνικά (χωρίς την άδεια του συγγραφέα, ελπίζω στην κατανόησή του λόγω της πιεστικής επικαιρότητας):



 Στον πίνακα παρουσιάζονται οι πέντε ενημερώσεις της εκτίμησης της Κομισιόν, κατά την διάρκεια του έτους με την πρώτη να δημοσιεύεται την άνοιξη της προηγούμενης από την εκτιμώμενη χρονιά. Σημειώνω πως η τελευταία επικαιροπ…

Πείνα, λιποθυμίες και η χρησιμότητα του λαϊκισμού: μια συζήτηση με τον Πάσχο Μανδραβέλη

Με αφορμή μια συζήτηση με τον Πάσχο Μανδραβέλη στο twitter

[Δημοσιεύθηκε στην διαδικτυακή Αυγή 2/12/2013]



Η είδηση-μαϊμού (όπως ήταν σχεδόν εξαρχής φανερό νομίζω) περί θανάτου από πείνα 16χρονου στην Πλατεία Αμερικής, προκάλεσε μια συζήτηση στο twitter με τον Πάσχο Μανδραβέλη που άδραξε την αφορμή να καταγγείλει την ψευδή καταστροφολογία της αριστεράς.

@Mandravelis Η πείνα των μαθητών δεν είναι hoax http://t.co/WbAe7biTwp
— talws (@talws) November 25, 2013 Του υπέδειξα πως η πείνα στην Ελλάδα δεν είναι μύθος, παραπέμποντάς τον  στο σχετικό άρθρο της Ημερησίας (προκειμένου να μην υπάρχει θέμα επαρκούς καθεστωτικότητας των πηγών). Ο ΠΜ σε ποστ στου στο twitLonger απάντησε πως δεν υπάρχει πείνα στην Ελλάδα, μόνο φτώχεια και ότι όλα αυτά περί λιποθυμιών από την πείνα στα σχολεία είναι "hoaxes" - αστικοί μύθοι: "Η φτώχεια δεν είναι hoax. Είναι πραγματικότητα. Οι λιποθυμίες από την πείνα, είναι hoax. Ποτέ δεν στοιχειοθετήθηκαν, πάντα ήταν καταγγελίες του στιλ «άκουσα...», «μου …