4.10.05

Άναυδος

Δεν ξέρω από πού να το πιάσω και πού να το αφήσω το ακόλουθο. Οπότε αφήνω στους αναγνώστες τον σχολιασμό της είδησης, της οποίας παραθέτω ένα χαρακτηρηστικό κομμάτι::
"Ο καθηγητής Δικαίου κ. Χρήστος Κιτσόπουλος, ο οποίος μίλησε για το σύστημα ποινικής δικαιοσύνης από τα χρόνια της τουρκοκρατίας ως τις μέρες μας, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «αυτά που στην υπόλοιπη Ελλάδα θεωρούν ως αδικήματα, εγώ επιστημονικά τα θεωρώ ως έθιμα, όπως η βεντέτα, η ζωοκλοπή, η αρπαγή γυναικός, η οπλοφορία και οπλοχρησία. Πιστεύω ότι αυτά τα έθιμα όχι μόνο κράτησαν εθνοφυλετικά συμπαγή τον πληθυσμό του νησιού, αλλά κράτησαν ενεργή και την εθνική συνείδηση των Κρητών που παραμένει καθαρή και επαναστατική. Ήταν ο κύριος παράγοντας των επαναστάσεων εναντίον των Οθωμανών και της απελευθέρωσης της Κρήτης». "

Παράδοση, υπενθυμίζω, είναι και τα ματωμένα σεντόνια, ο ξυλοδαρμός των γυναικόπαιδων και η προίκα τα οποία ξέχασε να υμνήσει ο κ. καθηγητής. Όταν η σχέση με την παράδοση (και γενικότερα με την ιστορία) είναι φετιχιστική, οδηγούμαστε ακριβώς εκεί που μας πάει το παραπάνω. Όλα αυτά ενώ γίνονται προσπάθειες να φιλοτιμηθεί ο κόσμος ώστε να επιτευχθεί -όχι αφοπλισμός καν - αλλά περιορισμός της οπλοφορίας και της οπλοχρησίας.

Εκ των υστέρων: για την άλλη όψη του νησιού (της επαρχίας ίσως γενικότερα;) - αυτή η υπόθεση στην Αθήνα θα κατέληγε κατά πάσα πιθανότητα σε απέλαση και αδιαφορία. Επίσης να διευκρινίσω ότι μιλάω σαν Κρητικός της διασποράς...

12 σχόλια:

Μήτσος, ο καφετζής είπε...

Διάβασα κάπου πριν λίγες ημέρες πως επίσημη έρευνα στην Αμερική απέδειξε πως όσο πιο ανασφαλής αισθάνεται κάποιος για τον ανδρισμό του (γιατί άραγε, μήπως ξέρει κάτι που δε το λέει;) τόσο αυξάνονται οι ομοφοβικές τάσεις και η ...επιθυμία για αγορά μεγάλου 4κίνητου οχήματος.

Ασχετο αλλά και σχετικό. Και οι άντρακλες της "λεβεντομάνας" μάλλον χρειάζονται όπλα, ρόπαλα, αντιεροπορικά για να δείρουν τη γυναίκα τους και να "επαναστατήσουν".

Πάντως η επανάσταση εγώ ξέρω πως ξεκίνησε στην Πελοπόννησο αν δεν απατώμαι, τέλος πάντων...

S G είπε...

"έθιμα, όπως η βεντέτα, η ζωοκλοπή, η αρπαγή γυναικός, η οπλοφορία και οπλοχρησία. Πιστεύω ότι αυτά τα έθιμα όχι μόνο κράτησαν εθνοφυλετικά συμπαγή τον πληθυσμό του νησιού, αλλά κράτησαν ενεργή και την εθνική συνείδηση των Κρητών"

γιατι αυτο ενισχυε την εθνικη συνειδηση των Κρητων? οι οθωμανοι δηλαδη δεν ηξεραν να δερνουν τις γυναικες τους? γιατι δεν λεει απλα την πολιτισμικη συνειδηση του τριτοκοσμικου απο τα βαθη της Ανατολιας μεχρι τα παραλια του Ιωνιου, για να ακριβολογουμε? :-)

newManifesto είπε...

έχω μια τάση να συμφωνήσω με τον καθηγητή

Ανδρέας είπε...

"...αυτά που στην υπόλοιπη Ελλάδα θεωρούν ως αδικήματα, εγώ επιστημονικά τα θεωρώ ως έθιμα, όπως η βεντέτα, η ζωοκλοπή, η αρπαγή γυναικός..."

Αγαπητέ Μιχάλη, παρέλειψες μια σημαντική πληροφορία. Είναι ο κ. Κιτσόπουλος παντρεμένος;

Αταίριαστος είπε...

Ρε παιδιά σφυρίχτε κάποιος του κ. καθηγητή ότι οι Οθωμανοί είναι φευγάτοι από καιρό και ότι η Κρήτη απελευθερώθηκε, άρα μπορούν άφοβα να παραδώσουν τα κουμπούρια τους τα κρητικάτσια.

lefty είπε...

Πραγματικά απίθανη δήλωση... Σε κάτι μόνο έχει δίκιο ο καθηγητής: Λαογραφικά η Κρήτη παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από ότι ολόκληρος ο Ειρηνικός ωκεανός.

Panajiotis Oikonomou είπε...

Για άλλη μια φορά όλοι είσαστε έτοιμοι να καταδικάσετε και να κράξετε.Για ένα λεπτό περιπτερά.
1.Τα έθιμα που κατονόμασε ο καθηγητής (και όχι τα υπόλοιπα που του προσάψατε) ήταν όντως έθιμα των Κρητών.
2.Τα έθιμα που κατονόμασε ο καθηγητής (και όχι τα υπόλοιπα που του προσάψατε) ως έναν βαθμό εξακολουθούν να είναι έθιμα των Κρητών.Όσοι κάνετε πλάκα δεν γνωρίζετε πως τέτοια έθιμα είναι μέρος του συλλογικού ασυνείδητου κάθε λαού τουτέστιν και μέρος της ταυτότητάς του.
3.Σταματήστε να κρίνετε συμβάντα του τότε με όρους του τώρα.Ο ξυλοδαρμός γυναικός είναι άσχημο σήμερα αλλά ρουτίνα πριν 500 χρόνια.Ας κρίνουμε εξελικτικά.
4.Διαφωνώ με τον καθηγητή στο ότι όλα αυτά οδήγησαν στην Επανάσταση-η οποία Μητσάρα μου δεν ξεκίνησε από "κάπου" αλλά υπήρξαν πάρα πολλές προσπάθειες και πριν την σχολική 25η Μαρτίου.Αν διάλεγα μέρος θα έλεγα πως ξεκίνησε στην Ρωσία το 1770.
Φιλικά

jim_hellas είπε...

"αυτά που στην υπόλοιπη Ελλάδα θεωρούν ως αδικήματα, εγώ επιστημονικά τα θεωρώ ως έθιμα"

"Σταματήστε να κρίνετε συμβάντα του τότε με όρους του τώρα."

Νομίζω πως κάνει σαφή αναφορά στο σήμερα και όχι στο χθες... Λέει ότι αυτά που ΤΩΡΑ θεωρούν ως αδικήματα εγώ τα θεωρώ εθίματα.

"Ο ξυλοδαρμός γυναικός είναι άσχημο σήμερα αλλά ρουτίνα πριν 500 χρόνια.Ας κρίνουμε εξελικτικά."

Κοίτα... Και πριν από 500 χρόνια το ίδιο κακό ήταν ο ξυλοδαρμός. Τα ίδια ψυχικά και σωματικά προβλήματα δημιουργούν στις ανυπεράσπιστες γυναίκες. Αυτό που άλλαξε είναι το γενικότερο πλαίσιο της κοινωνίας η οποία τον τελευταίο αιώνα (ίσως και πολύ λιγότερο!!!) άρχισε να γίνεται πιο ισότιμη.

Panajiotis Oikonomou είπε...

Δεν εννοώ αυτό που εννοείς.Έγραψα πως δεν πρέπει να κρίνουμε το τότε με σημερινά κριτήρια.Υποστηρίζεις τα λεγόμενά μου λέγοντας πως αλλάζει το πλαίσιο των κοινωνιών.Φυσικά και οι γυναίκες είναι θύματα και στις 2 περιπτώσεις αλλά η γνώμη μας μοιραία εγκλωβίζεται στο κοινωνικό πλαίσιο που ανατραφήκαμε.Αν γεννιόμασταν πάλι σήμερα σε ισλαμική χώρα θα σκεφτόμασταν όπως οι Κρητικοί τον 15ο αιώνα για τις γυναίκες,δηλ ξύλο και πάλι ξύλο.

Sraosha είπε...

Αυτή τη στιγμή τραβάω τα μαλλιά μου. Θα επανέλθω μόλις καταφέρω να τα μαδήσω τελείως.

[...]

Ξέρετε, το πρόβλημα στην Ελλάδα δεν είναι οι φαύλοι και ανόητοι -- αυτοί υπάρχουνε παντού. Στην Ελλάδα όμως υπάρχει σαφώς υψηλότερη συγκέντρωση φαύλων και ανόητων στα πανεπιστήμια. Γι' αυτό / Επιπλέον δεν υπάρχει αντίλογος στους φαύλους και ανόητους.

Λαογραφικά η Κρήτη παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από ότι ολόκληρος ο Ειρηνικός ωκεανός.

Παιδιά, κόφτε τα αυτά, γινόμαστε φαιδροί με τη μονομανία της μοναδικότητάς μας.

Πάω για καφέ.

αντιέλληνας-αντικρητικός είμαι ο τίποτα είπε...

Είμαστε στο 2005. Είναι καιρός όσοι κρητικοί θωρακίζονται πίσω από αυτές τις συντηρητικές ηλίθιες τοπικιστικές παπαριές "εμείς έτσι κάνουμε στην Κρήτη και είμαστε περήφανοι για αυτό" να πάρουν την μεγάλη απόφαση: Ή να πολεμήσουν για την ανεξαρτησία της Κρήτης, ή να πάνε στο διάολο. Ντρέπομαι που και αυτοί αλλά και εγώ λεγόμαστε έλληνες. Το τελευταίο που χρειαζόμαστε σε αυτή τη χώρα είναι τριτοκοσμικοί φανατικοί κουμπουροφόροι με σεξουαλική ανασφάλεια.

Πολυχρoνης είπε...

αγαπητοί μου, για ένα να είστε σίγουροι: τα όπλα πλέον δε χρησιμοποιούνται εναντίον των εισβολέων και των κατακτητών. Οι εισβολείς και οι κατακτητές έχουν άλλα όπλα και με άλλα όπλα αντιμετωπίζονται πλέον.
Εδώ στα μέρη μου τα όπλα τα χρησιμοποιούν είτε για να εξασκούνται στη σκοποβολή σε βάρος ανυπεράσπιστων πινακίδων είτε ως ένδειξη ισχύος και πλούτου προς άλλους καπεταναίους του χωριού τους στους γάμους και στα πανηγύρια ("ο τάδε έπαιξε 3 κούτες φυσίγγια!") είτε (στη χειρότερη) για να υπερασπίζονται τις χασισοφυτείες τους και για να επιβάλλουν προστασία στα διάφορα νυχτερινά (κατά κανόνα) μαγαζιά.
Και η δουλεία ήταν δικαιικά αποδεκτή στην αρχαιότητα...Και λοιπόν;
Εν πάσει περιπτώσει, αυτό που μου έκανε εντύπωση με τον εν λόγω μελετητή-καθηγητή είναι ότι δεν έκανε μια μελέτη για τα έθιμα της κρήτης και να την αφήσει για ανάλυση σε επιστημονικό επίπεδο, αλλά έβγαινε και την υπερασπιζόταν ως ιδέα στα κανάλια!!!
Άλλωστε, φανταστείτε να είχε κάνει μια έρευνα για τη δεσμευτικότητα των προδικαστικών αποφάσεων του Δικαστηρίου της Χάγης (ή για το αποχετευτικό σύστημα στο Βυζάντιο). Θα τον έβλεπε η μαμά του στα κανάλια να χαρεί;