Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το Φινλανδικό μοντέλο της εκπαίδευσης

Από το physics4u ένα ενδιαφέρον άρθρο για το Φινλανδικό μοντέλο εκπαίδευσης. Απόσπασμα:
Η Φινλανδία, έχει το μισό πληθυσμό της Ελλάδας - μόλις 5,2 εκατομμύρια κατοίκους, και βρίσκεται στο μεταίχμιο μεταξύ της Δύσης και της Ανατολής. Για πολλά χρόνια - στην περίοδο του ψυχρού πολέμου - ήταν ουδέτερη χώρα και γι αυτό όλες οι συζητήσεις μεταξύ των δυτικών και ανατολικών γίνονταν στο Ελσίνκι.

Σήμερα όμως βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της εκπαιδευτικής κοινότητας της Ευρώπης, αλλά και της Κίνας (έχει υπογραφεί πρωτόκολλο συνεργασίας μεταξύ τους για να μελετήσουν οι Κινέζοι το εκπαιδευτικό σύστημα των Φιλανδών). Αφορμή γι αυτό είναι οι υψηλότατες επιδόσεις των μαθητών της σε διαγωνισμούς παγκοσμίου εμβέλειας. Έτσι, δεκάδες δημοσιογράφοι και εκπαιδευτικοί σπεύδουν στο Ελσίνκι να διαπιστώσουν από κοντά τα αίτια αυτής της εκτίναξης. Και φυσικά όλοι ευελπιστούν να ανακαλύψουν το φοβερό μυστικό που κρύβεται πίσω από την εντυπωσιακή άνοδο του επιπέδου των μαθητών.

Η ίδια η σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση της Φινλανδίας δέχεται ότι το σύστημα της Φινλανδίας έχει υψηλή αποδοτικότητα, παρότι το κόστος δεν είναι το ίδιο υψηλό και το ποσοστό επί του AEΠ δεν ξεπερνά το 5,2% (παρόμοιο με πολλές άλλες χώρες), και είναι το 11,9% του συνόλου των δημόσιων δαπανών.


Δεν είναι μόνο οι Κινέζοι που ενδιαφέρθηκαν βέβαια. Και ο dogblogger είχε να σχολιάσει κάποια έυστοχα πράγματα. Οι απόψεις πάντως δεν είναι όλες θετικές...

Αναρωτιέμαι αν κάποιος από τους αναγνώστες του Ιστολογίου έχει κάποια άμεση εμπειρία...

Σχόλια

Ο χρήστης Argos είπε…
Προφανώς δεν έχω καμία εμπειρία από το Φιλανδικό μοντέλο εκπαίδευσης, αλλά διαβάζοντας τις αντιρήσεις του "Ριζοσπάστη" έγινα επιφυλακτικός απέναντι στον "Ριζοσπάστη"!!!
Δεν βρίσκω κακό να είναι συνδεδεμένη η εκπαίδευση με την αγορά. Είναι καλύτερα που το δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα δεν είναι συνδεδεμένο με τίποτα;
Πάντως μπορ4ώ να προτείνω ένα καινούργιο μοντέλο που ίσως να μας φέρει πιο κοντά προς την θέωση ε, συγνώμη προς την επιτυχία : Αν χρησιμοποιούσαμε το φιλανδικό μοντέλο αφού πρώτα τα παιδιά μας δουλεύεανε από τα 5 έως τα 12 σε πολυθνικά εργοστάσια στην π.χ. Μαλαισία; Μήπως καταφέρναμε κάτι καλύτερο;
Ο χρήστης amarkos είπε…
Πραγματικά ενδιαφέρον το φιλανδικό μοντέλο εκπαίδευσης. Δυστυχώς δεν έχω χρόνο να το ψάξω, αλλά βρήκα μια πλήρη περιγραφή του εδώ για όσους ενδιαφέρονται για τους αριθμούς (τι ποσοστό του ΑΕΠ δίνεται για την εκπαίδευση, πηγές χρηματοδότησης κλπ).
Ο χρήστης S G είπε…
για τις επιδοσεις της μεσης εκπαιδευσης μιλας ετσι?

Γιατι στην ανωτατη η Φινλανδια δεν ειναι και τοσο εντυπωσιακη. Αν πρεπει να ασχοληθουμε με καποιο μοντελο ΑΕΙ τοτε θα ειναι προφανως το αμερικανικο...
Ο χρήστης Zpi είπε…
Διαβάζω το άρθρο της Καθημερινής και ξεχωρίζω:
Mία από τις πιο σημαντικές παραμέτρους στο φινλανδικό σύστημα είναι η συνεχής αξιολόγηση. Oι μαθητές αξιολογούνται συνεχώς και τα γραπτά τεστ είναι στην ημερήσια διάταξη σε όλη τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Παράλληλα, οι δάσκαλοι αξιολογούνται από ανεξάρτητα συστήματα
Βρε είστε σίγουροι ότι θέλουν οι καθηγητές μας τέτοιο σύστημα;
Επίσης:
οι καθηγητές επιλέγουν τις δικές τους εκπαιδευτικές μεθόδους και έχουν την ελευθερία να επιλέξουν μόνοι τους πρόσθετο διδακτικό υλικό
Ενδιαφέρον ακούγεται αλλά γιατί πιστεύω ότι σε μαθήματα σαν τα Θρησκευτικά ή την Ιστορία θα συμβούν τραγελαφικές καταστάσεις.
Για να μην παρεξηγηθώ δε θέλω να αφήσω υπονούμενα για το σύνολο του διαδακτικού προσωπικού της χώρας μας. Υπάρχουν καθηγητές πρότυπα που αφιερώνουν τη ζωή τους στη δουλειά προσπαθώντας να μεταδώσουν τις γνώσεις τους. Μη γελιόμαστε όμως η σημαντική πλειοψηφία των ατόμων που επιλέγουν το καθηγητηλίκι ως επάγγελμα έχει ως κύριο στόχο την προσωπική καλοπέραση, οπότε ένα σύστημα με καθημερινή αξιολόγηση μαθητών πιστεύω ότι θα είναι μεγάλος βραχνάς για πολλούς διδάσκοντες.
Ο χρήστης θοδωρής είπε…
Με αφορμή την πρόσφατη συνέντευξη της Μαριέττας και του άρθρου σου, μπορείς να διαβάσεις το Εκπαίδευση στην Ελλάδα: 2040 μ.Χ.;.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
H ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου μοντέλου συνίσταται στην πλήρη αποσύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την εισαγωγή σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Eτσι, τα παιδιά, κατά τη διάρκεια της βασικής και της μέσης εκπαίδευσης, έχουν την ευκαιρία να επικεντρώνονται στη γνώση καθαυτή καθώς και στο να μαθαίνουν "πώς να μαθαίνουν" απαλλαγμένα από τη δαμόκλειο σπάθη προαγωγικών ή εισαγωγικών εξετάσεων.
Σε μια ηλικία που κυριολεκτικά διψάς για καινούρια πράγματα, στη Φιλανδία ως παιδί μπορείς να απολαύσεις τη διαδικασία της μάθησης.
Oσο για την εισαγωγή σε ανώτατα ιδρύματα, ισχύει σύστημα εξετάσεων αποσυνδεδεμένο από το σχολείο σε συνδυασμό με προσωπικές συνεντεύξεις (που κανείς βεβαίως, όντας Φιλανδός, δεν διανοείται ότι θα μπορούσαν να μην είναι αδιάβλητες ή αξιοκρατικές) Aυτό το τελευταίο είναι μάλλον ουτοπικό για το ελληνικό ποιόν μας.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ζωνιανά

Διαβάζω και ακούω τα όσα γράφονται και λέγονται το αιματηρό περιστατικό στα Ζωνιανά με την ελαφρά δυσανασχέτηση που ως Κρητικός της διασποράς νιώθω, βλέποντας ότι ο κοινός τόπος και το αναμενόμενο παρά τοις Κρησί, γίνεται πηχυαίος τίτλος και "ανακαλύπτεται" από τα Αθηναϊκά ΜΜΕ ως κεραυνός εν αιθρία, ως κάτι το αναπάντεχο. Η δυσανασχέτηση προέρχεται από το γεγονός ότι τέτοιου είδους θέματα φτάνουν μέχρι την Αθήνα όταν υπάρχουν νεκροί - και τότε φτάνουν ως έτοιμο θέαμα και με μεγάλη απόσταση από την τοπική οπτική. Από την άλλη δεν νιώθω αρκετά κοντά στα τεκταινόμενα στο νησί πλέον, ώστε να έχω κάποια σημαντική άποψη να συνεισφέρω. Αυτοί που βιώνουν την κατάσταση, είναι καλύτερα σε θέση και να την εκτιμήσουν. Εδώ θέλω να παρατηρήσω κάποια πράγματα και να παραπέμψω σε πλησιέστερους παρατηρητές.

- Όσοι βλέπουν στις μαφίες του Μυλοποτάμου κάποιου είδους "αντεξουσιαστές" και "εχθρούς του κράτους", είναι μακριά νυχτωμένοι. Η κατάσταση αυτή προέκυψε ως αποτέλεσμα π…

Το όπλο της λανθασμένης πρόβλεψης

Επ' αφορμή της νικηφόρου μάχης του πακέτου λιτότητας και της σίγουρης επιστημοσύνης με την οποία ο Υπουργός Οικονομικών μετέφερε την αισιοδοξία του, ας εξετάσουμε τις βάσεις της και την προϊστορία των επισήμων εκτιμήσεων για την πορεία της Οικονομίας της χώρας μας στα χρόνια της κρίσης:
Sins of Commission Από το Real World Economics Review, o Jesse Frederik, στο άρθρο του "Folly from Olly. The disasterous quality of the economic predictions of the European Commission" κάνει την παρακάτω παρατήρηση σε ότι αφορά τις προβλέψεις της Κομισιόν για τις επιδόσεις της Ελληνικής οικονομίας, κατά την διάρκεια του Μεγάλου Ελληνικού Κραχ, την οποία μετάφρασα στα Ελληνικά (χωρίς την άδεια του συγγραφέα, ελπίζω στην κατανόησή του λόγω της πιεστικής επικαιρότητας):



 Στον πίνακα παρουσιάζονται οι πέντε ενημερώσεις της εκτίμησης της Κομισιόν, κατά την διάρκεια του έτους με την πρώτη να δημοσιεύεται την άνοιξη της προηγούμενης από την εκτιμώμενη χρονιά. Σημειώνω πως η τελευταία επικαιροπ…

Πείνα, λιποθυμίες και η χρησιμότητα του λαϊκισμού: μια συζήτηση με τον Πάσχο Μανδραβέλη

Με αφορμή μια συζήτηση με τον Πάσχο Μανδραβέλη στο twitter

[Δημοσιεύθηκε στην διαδικτυακή Αυγή 2/12/2013]



Η είδηση-μαϊμού (όπως ήταν σχεδόν εξαρχής φανερό νομίζω) περί θανάτου από πείνα 16χρονου στην Πλατεία Αμερικής, προκάλεσε μια συζήτηση στο twitter με τον Πάσχο Μανδραβέλη που άδραξε την αφορμή να καταγγείλει την ψευδή καταστροφολογία της αριστεράς.

@Mandravelis Η πείνα των μαθητών δεν είναι hoax http://t.co/WbAe7biTwp
— talws (@talws) November 25, 2013 Του υπέδειξα πως η πείνα στην Ελλάδα δεν είναι μύθος, παραπέμποντάς τον  στο σχετικό άρθρο της Ημερησίας (προκειμένου να μην υπάρχει θέμα επαρκούς καθεστωτικότητας των πηγών). Ο ΠΜ σε ποστ στου στο twitLonger απάντησε πως δεν υπάρχει πείνα στην Ελλάδα, μόνο φτώχεια και ότι όλα αυτά περί λιποθυμιών από την πείνα στα σχολεία είναι "hoaxes" - αστικοί μύθοι: "Η φτώχεια δεν είναι hoax. Είναι πραγματικότητα. Οι λιποθυμίες από την πείνα, είναι hoax. Ποτέ δεν στοιχειοθετήθηκαν, πάντα ήταν καταγγελίες του στιλ «άκουσα...», «μου …