Οι γέφυρες των στεναγμών...

Η Ημερησία του συγκροτήματος Μπόμπολα (το οποίο ως γνωστόν καμία σχέση δεν έχει με τις εργολαβικές δραστηριότητες του άλλου Μπόμπολα, παρά μια μικρή συγγενική σχέση...), σε κείμενο με τίτλο "Όλη η αλήθεια σχετικά με την Αττική Οδό" [δωρεάν εγγραφή], αρχικό σχόλιο της εφημερίδας επί του οποίου φιλοξενείται στο News4News, επιχειρεί να αναδείξει την "καθαρότητα" του εν λόγω έργου. Δεν είμαι ειδικός και δεν έχει νόημα να μπω σε σημείο προς σημείο σχολιασμό του κειμένου, π.χ. περί κόστους. Παραθέτω όμως τα όσα γράφει σχετικά με τα "φθηνότερα διόδια στον κόσμο" της ΑΟ:


Το φθηνότερο διόδιο στον κόσμο
Το φθηνότερο κόστος διέλευσης στην Eυρώπη άλλα και στον υπόλοιπο κόσμο διαθέτει η Aττική Oδός σε σχέση με αντίστοιχους αυτοκινητοδρόμους, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν κατά τη χθεσινή συζήτηση. Eίναι χαρακτηριστικό ότι τα διόδια της Aττικής Oδού είναι μόλις 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 0,12 ευρώ/χλμ.

Mάλιστα, κοστίζει λιγότερο και από δρόμους που βρίσκονται σε χώρες ίδιου ή χαμηλότερου οικονομικού επιπέδου με την Eλλάδα. Όπως η Πορτογαλία, όπου για να περάσει κάποιος τη γέφυρα Bάσκο Nτα Γκάμα στη Λισσαβόνα πρέπει να πληρώσει 0,11 ευρώ/χλμ ή στην Πολωνία, όπου η διέλευση του αυτοκινητοδρόμου A-2, κοστίζει 0,06 ευρώ/χλμ.

Oι οδηγοί που χρησιμοποιούν τον άξονα της Aττικής Oδού πληρώνουν πολύ λιγότερα από τους Bρετανούς που πληρώνουν 1,70 ευρώ/χλμ για να περάσουν τη γέφυρα Xάμερ και 1,35 ευρώ/χλμ για να διασχίσουν τον ποταμό Σέβερν. Πληρώνουν ακόμη πολύ λιγότερα από τα 0,92 ευρώ/χλμ που απαιτούνται για τη διέλευση της σήραγγας Πραντό στη Mασσαλία ή τα 0,69 ευρώ/χλμ. της σήραγγας του λιμανιού του Δουβλίνου.

O ελληνικός αυτοκινητόδρομος είναι φτηνότερος και από άλλους που βρίσκονται εκτός Eυρώπης, όπως η σήραγγα της Mελβούρνης στην Aυστραλία, η οποία κοστίζει 0,54 ευρώ/χλμ.


Συμβαίνει το εξής εκπληκτικό: όλα τα παραδείγματα (πλην ενός) αναφέρονται σε γέφυρες και σε σήραγγες, έργα σημαντικά μεγαλύτερης τεχνικής πολυπλοκότητας από ένα κοινό δρόμο και σε καμία περίπτωση "αντίστοιχα" με έναν περιαστειακό δρόμο. Η μόνη εξαίρεση είναι ο Πολωνέζικος αυτοκινητόδρομος Α2.

Η αναφορά στις γέφυρες όμως είναι ενδιαφέρουσα σε σχέση με το κόστος των διοδίων ενός, πραγματικά, αντίστοιχου έργου, της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, το οποίο είναι σήμερα 10 Ευρώ για 2,5-3 χιλιόμετρα γεφυρα.
Η γέφυρα Βάσκο ντε Γκάμα λοιπόν, η οποία έχει μήκος 17,5 χιλιόμετρα χρεώνει 1,95 Ευρώ για την πρώτη κατηγορία οχημάτων. Είναι δηλαδή 6 φορές μακρύτερη και 5 φορές φθηνότερη από την αντίστοιχη δική μας. 6 x 5 = 30, και δεν πείθομαι ότι ήταν 30 φορές πιο δύσκολο το δικό μας έργο...
Να σημειώσω επίσης ότι το τούνελ του λιμανιού του Δουβλίνου έχει την προαναφερθείσα αναλογία Ευρώ/χλμ μόνο στις ώρες αιχμής, τις υπόλοιπες κοστίζει 0,23 Ευρώ/χλμ.

Αυτά από εμένα και το google! Φανταστείτε τι θα έχουν να πουν οι ειδικότεροι...

Σχόλια

Ο χρήστης NiO είπε…
Για τη γέφυρα…
Διαβάζοντας το post σου και ακολουθώντας τα link σου έχω να προσθέσω τα εξής :
Θα αναφερθώ πρώτα στο :

ΤΕΛΗ ΔΙΟΔΙΩΝ ΓΙΑ 2004 ΑΠΛΗ ΔΙΕΛΕΥΣΗ Μοτοσικλέτες € 1,50 Επιβατικά αυτοκίνητα € 9,70 Φορτηγά 2 αξόνων € 15,00 3 αξόνων € 24,90 4 αξόνων € 34,90 5 αξόνων € 44,00 Λεωφορεία 20 θέσεων € 23,50 20-40 θέσεων € 33,50 40 θέσεων και άνω € 51,00
________________________________________ΚΑΡΤΑ 10 ΔΙΕΛΕΥΣΕΩΝ Αυτή η κάρτα επιτρέπει να κάνετε 10 διελεύσεις κατά τη διάρκειά της Ισχύς Ισχύς Ένας μήνας Μία εβδομάδα Επιβατικά αυτοκίνητα 75,00€ 60,00 Φορτηγά 2 αξόνων 143,00€ 135,00 3 αξόνων 237,00€ 224,00 4 αξόνων 330,00€ 314,00 5 αξόνων 418,00€ 396,00

Και το τονίζω για το 2004 γιατί αυτό έχει σημασία .

Όταν έχουμε ένα έργο το οποίο καλείτε συγχρηματοδοτούμενο
σημαίνει ότι μαζί με τις μελέτες και τις συμβάσεις θα υπάρχει και ένα πρόγραμμα που θα αντλεί τα επιπλέον έξοδα για τη κατασκευή του από την ίδια την εκμετάλλευση του.(αυτοχρηματοδότηση κατά ένα μέρος)
ομολογώ να πω ότι μέσα στις σελίδες τις γέφυρας δε βρήκα αναφορά σε αυτό.
Έτσι λοιπόν η εκμεταλλεύτρια εταιρία καθόρισε για το 2004 τις συγκεκριμένες τιμές για τη διέλευση της γεφύρας συμφωνώ ότι είναι ακριβά αλλά αυτό δεν καθορίζεται ούτε ανάλογα με το μήκος της γέφυρας ούτε με τα ποσοστά των τύπων των οχημάτων που περνούν αλλά με το προαναφερόμενο πρόγραμμα .(και σε τη φάση βρίσκεται ο ανταγωνισμός αν αυτός υπάρχει)
Και να σου πω ότι με όλα αυτά αυτές τις τιμές τις βρίσκω λογικές
Γιατί αν δεις προσεκτικά τις μελέτες των αυτοχρηματοδοτούμενων έργων τα ποιο ψηλά αντίτιμα βρίσκονται στις πρώτες περιόδους χρήσης των έργων και αυτό έχει πολλά δικαιολογητικά τα οποία δε χρειάζεται να αναφέρουμε τώρα.

Τώρα για το έντυπο την Ημερησία και τα συγκροτήματα … Δε μπορώ ν ακούω άλλη διαπλοκολογία και σεναριολογια σχετικά με την οικονομία και την ανάπτυξη στη χώρα μας τα νούμερα είναι τελείως απογοητευτικά και αυτό το κλίμα δε βοηθά .
Ανάλογο σχόλιο δέχτηκα και στο blog μου φαντάζομε θα το είδες .
p.s.
ας χαρούμε το έργο και να συνεχίσουμε τη κριτική μας σε ότι συμβαίνει γύρω μας αλλά χωρίς σκιές και διαπλοκές .

http://news4news.blogspot.com/2004/11/i.html
Ο χρήστης talos είπε…
Κανένας δεν μας έχει πει σε ποια χρηματοοικονομική μελέτη στηρίζονται τα τέλη των διοδίων. Κανένας δεν μας έχει πει τι ποσοστό της συγχρηματοδότησης προήλθε από την ανάδοχο εταιρεία. Το γεγονός ότι στο άρθρο της Ημερησίας αναφέρουν ως ομοειδή με έναν απλό δρόμο, γέφυρες και σήραγγες καθόλου δεν μου εμπνέει εμπιστοσύνη για το πού υπολογίζουν τα ποσοστά κέρδους τους στην Αττική Οδό.
Αντίθετα η Πορτογαλική γέφυρα έχει να μας δώσει ένα μέτρο για την κοστολόγηση των διοδίων σε μια χώρα με συγκρίσιμο επίπεδο μισθών με τη δική μας.

Όσο για τη διαπλοκή, για μένα είναι απλό: κατ' αρχάς, η συγκέντρωση ΜΜΕ σε χέρια εργολάβων του δημοσίου δημιουργεί διαπλοκή όπως και να το δει κανείς. Οι εκδότες/εργολάβοι χρησιμοποιούν (και χρησιμοποιούν πολύ στην περίπτωση της χώρας μας) τα μίντια που ελέγχουν για να πιέζουν/εκβιάζουν κυβερνήσεις για την ανάθεση των έργων. Αυτό δεν είναι καλό γιατα μίντια, δεν είναι καλό για το δημόσιο συμφέρον και δεν είναι καλό για την δημοκρατία. Ακόμα χειρότερο για τη Δημοκρατία είναι το γεγονός ότι μια δράκα οικογένειες ελέγχουν βασικές όψεις της οικονομίας και του δημόσιου βίου και κατευθύνουν τις δημόσιες δαπάνες προς το συμφέρον το δικό τους.

Δεν καταλαβαίνω τι εννοείς όταν λες "δε μπορώ ν ακούω άλλη διαπλοκολογία και σεναριολογια σχετικά με την οικονομία και την ανάπτυξη στη χώρα μας τα νούμερα είναι τελείως απογοητευτικά και αυτό το κλίμα δε βοηθά "... Ποιον; η οικονομία και η ανάπτυξη στη χώρα μας ήταν εξαιρετικά μονομερείς τα τελευταία χρόνια και έχουμε επιστρέψει σε κατανομές πλούτου αλά δεκαετία του 50. Η αναδιανομή του πλούτου προς τα πάνω σίγουρα δεν εμποδίζεται από την σχέση εξουσίας των επιχειρηματιών πάνω στην κυβέρνηση. Και γιατί τα νούμερα είναι απογοητευτικά; Αναφέρω σκόρπια ερωτήματα:
Τι ποσοστό δαπανάται (από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα;) για την έρευνα στην Ελλάδα; Γιατί τα "δύσκολα" τεχνικά έργα τα κάνουν μη-Ελληνικές εταιρείες; Τι ποσοστό των χρημάτων των διαφόρων πακέτων στήριξης πάνε σε μικρές επιχειρήσεις; Σε ποιο διαγωνισμό να μπεις και να πάρεις έργο ως μικρή εταιρείς π.χ στην πληροφορική όταν ο Κόκκαλης χτυπάει (και πάντα παίρνει - ή έπαιρνε, θα δούμε) ακόμα και έργα τάξης μεγέθους 10.000 Ευρώ; Γιατί με τα ίδια τα λεφτά τα δικά μας η Πορτογαλία ολοκλήρωσε το οδικό και το σιδηροδρομικό της δίκτυο και το σιδηροδρομικό δίκτυο το δικό μας είναι εποχής Τρικούπη; Γιατί η περίφημη Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου *δεν έχει πρόβλεψη για πέρασμα σιδηροδρομικής γραμμής*;

Τις σκιές και τις διαπλοκές δεν τις εφευρίσκουμε δυστυχώς εμείς... Συμβαίνουν και απλώς τις σχολιάζουμε...
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Τι ποσοστό δαπανάται (από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα;) για την έρευνα στην Ελλάδα; Γιατί τα "δύσκολα" τεχνικά έργα τα κάνουν μη-Ελληνικές εταιρείες; Τι ποσοστό των χρημάτων των διαφόρων πακέτων στήριξης πάνε σε μικρές επιχειρήσεις; Σε ποιο διαγωνισμό να μπεις και να πάρεις έργο ως μικρή εταιρείς π.χ στην πληροφορική όταν ο Κόκκαλης χτυπάει (και πάντα παίρνει - ή έπαιρνε, θα δούμε) ακόμα και έργα τάξης μεγέθους 10.000 Ευρώ; Γιατί με τα ίδια τα λεφτά τα δικά μας η Πορτογαλία ολοκλήρωσε το οδικό και το σιδηροδρομικό της δίκτυο και το σιδηροδρομικό δίκτυο το δικό μας είναι εποχής Τρικούπη; Γιατί η περίφημη Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου *δεν έχει πρόβλεψη για πέρασμα σιδηροδρομικής γραμμής*;

-------------------------------

Ε, χμ.... Να πάρουμε τη βοήθεια του κοινού;

- Μιχάλης

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα πολλά πρόσωπα της ψηφιακής λογοκρισίας

Μετεκλογικά

Βαϊμάρη και αντιφασισμός, μια ιστορική σημείωση