30.5.08

Γιατί το πετρέλαιο έχει ξεπεράσει τα 80 Ευρώ το βαρέλι;


Αν οι παντοδύναμοι "κερδοσκόποι" δεν σας αρκούν ως εξήγηση του παγκόσμιου καλπασμού των τιμών της ενέργειας (ως βασική αιτία δηλαδή όχι ως περιφερειακή), και αν θεωρείτε πως η μείωση των φόρων στα καύσιμα (αλά Σαρκοζί)ίσως να μην είναι μια καλή ιδέα , ίσως να πρέπει να ρίξετε μια ματιά στο πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Oil Drum, με τίτλο: Γιατί το Πετρέλαιο Κοστίζει πάνω από 120 δολάρια το Βαρέλι; (στα αγγλικά προφανώς). Μεταφράζω το συμπέρασμά του:
"Βρισκόμαστε σήμερα στα πρώτα στάδια μιας ξεκάθαρης ενεργειακής κρίσης που ήταν προβλέψιμη αν και λίγο-πολύ αναπόφευκτη. Οι πολιτικοί ξυπνούν στην κρίση τώρα που οι κλιμακούμενες τιμές της ενέργειας κάνουν την ύπαρξή της πασίδηλη. Είναι εξαιρετικά απίθανο οι πολιτικοί να συλλάβουν και τώρα την βαρύτητα της κατάστασης που ο ΟΟΣΑ και ο υπόλοιπος κόσμος έχει να αντιμετωπίσει, και οι αντιδράσεις θα είναι μάλλον ανεπαρκείς και πολύ λίγες, πολύ αργά.

Ο κύριος λόγος για την παρούσα υψηλή τιμή του πετρελαίου είναι πως προσεγγίζουμε το μέγιστο της παραγωγής του. Οι πολιτικοί θα πρέπει να το κατανοήσουν αυτό και στην συνέχεια να κατανοήσουν πως τα αποθέματα του φυσικού αερίου και του γαιάνθρακα θα ακολουθήσουν την πορεία εκείνων του πετρελαίου μέχρι τα μέσα του αιώνα. Η μείωση των φόρων στην κατανάλωση ενέργειας αυτήν την στιγμή είναι η λάθος κίνηση. Η δομή της φορολογίας πρέπει να αλλάξει ώστε να αναγκάσει τις εταιρείες που παράγουν ενέργεια να επανεπενδύσουν τα συγκυριακά τους υπερκέρδη σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας σε πραγματικά κολοσσιαία κλίμακα

Η ενεργειακή αποδοτικότητα θα πρέπει να είναι ο φωτεινός φάρος που θα καθοδηγεί όλες τις αποφάσεις πολιτικής και αυτό θα πρέπει να εφαρμοστεί εξίσου στην παραγωγή και στην κατανάλωση της ενέργειας.


Στην ΕΕ πάντως, αγρόν αγοράζουν. Εμείς κάνουμε ουρές και παίζουμε ξύλο για να γεμίσουμε το ρεζερβουάρ πριν μας προλάβει ο άλλος. Δηλαδή μια τέτοια ιδέα είναι μάλλον απαραίτητη.

Έξτρα: Γράμμα του Monbiot στον βασιλιά Αμπντάλλαχ της Σαουδικής Αραβίας. Beautiful.

14 σχόλια:

Darthiir the Abban είπε...

Το να μειώσουμε επιτέλους αυτή την τραγική υπερσπατάλη ενέργειας δεν μας περνάει από το μυαλό;

Χιλιάδες φωτεινές ταμπέλες και φώτα άσκοπα αναμένα, χιλιάδες αυτοκίνητα άσκοπα κινούμενα, χιλιάδες καυστήρες και κλιματιστικά άσκοπα να λειτουργούν σε χιλιάδες ενεγοβόρα "μοντέρνα" κτίρια, με ανοιχτές πόρτες, χιλιάδες συσκευές "σε αναμονή" να σπαταλούν άσκοπα.

Ώρες ώρες σκέφτομαι ποσο πιό κοντά στην ζωώδη απερίσκπτη υπόσταση μας έχουν φέρει οι "σύγχρονες ιδέες" ανάπτυξης...

lazopolis είπε...

Αυτό νομίζω οτι προσπαθούν αν πούν και στο oil drum, αλλά με όρους οικονομίας της αγοράς: αυξάνεις τη φορολογία για να πιέσεις τους καταναλωτές να καταναλώνουν λιγότερο, τις εταιρείες που κατασκευάζουν μηχανές να βελτιώσουν τις αποδόσεις τους και την General Electric να επενδύσει πιο χοντρά σε εναλλακτικές πηγές.

Darthiir the Abban είπε...

Ναι σωστά, φόροι και εισπρακτικού τύπου αποτυχημένα ημίμετρα χρηματοοικονομικού χαρακτήρα.
Και όποιος μπορεί ας μετακυλήσει το κόστος στους από κάτω, ενώ όποιος θέλει, ας φροντίσει να βγάλει χρήματα για να μπορεί να αδιαφορεί για φόρους, πρόστιμα κοκ.
Αλλά αυτή είναι η παιδεία μας: Βγάλε φράγκα να κάνεις όποια ασυνειδησία ή ασυδοσία γουστάρεις χωρίς να λογαριάζεις τίποτε

Αν θέλουμε να μιλήσουμε για μέτρα, ας μιλήσουμε για άμεση και ισότιμη προς όλους επιβολή περιορισμού της κατανάλωσης και όχι για έμμεσες υποκριτικές ανοησίες.

talos είπε...

Κοίτα darthiir δεν πιστεύω πως η εθελοντική αλλαγή καταναλωτικών συνηθειών σε επίπεδο πολίτη δουλεύει από μόνη της.

Φορολογώντας έναν τρόπο παραγωγής ενέργειας, κάνεις έναν άλλο πιο συμφέροντα. Έτσι υπάρχει μετακίνηση από τους μη-ανανεώσιμους προς τους ανανεώσιμους πόρους. Άλλωστε θεωρώ εξεχόντως δίκαιο να φορολογούνται τα αυτοκίνητα ανάλογα με τις εκπομπές τους και την κατανάλωση βενζίνης τους. Στην πραγματικότητα θα θεωρούσα σκόπιμο να απαγορευτεί η κυκλοφορία αυτοκινήτων που ρυπαίνουν πάνω από ένα όριο. Επίσης θεωρώ σκόπιμο οι εταιρείες παραγωγής ενέρειας (και οι φυσικοί πόροι) να είναι δημόσιοι και υπό δημόσιο έλεγχο. Δεν είναι δυνατόν να έχεις ταυτόχρονα σαν στόχο την ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης ενέργειας και την μεγιστοποίηση των κερδών της επιχείρησης ενέργειας. Όπως και νάχει οι τύποι του OilDrum γνωρίζουν πολύ καλά το πεπερασμένο των πόρων και τα όρια της ανάπτυξης. Και προφανώς δεν τους ενδιαφέρουν οι ηθικές παραινέσεις αλλά η συγκροτημένη εναλλακτική ενεργειακή πολιτική.

Η πρότασή σου τέλος "για άμεση και ισότιμη προς όλους επιβολή περιορισμού της κατανάλωσης", έχει ορισμένα προβλήματα. Αν αφορά όλο τον κόσμο αυτό θα σημαίνει πως η Ελλάδα π.χ. θα πρέπει να μειώσει την ενεργειακή της κατανάλωση κατά 1/3 (και για άλλους συναφείς πάντως λόγους να σταματήσει την λειτουργία *αύριο* των λιγνιτικών εργοστασίων παραγωγής ενέργειας). Επίσης αν για τους ιδιώτες δίνεις μια πρόταση διανομής, δεν συμβαίνει τοι ίδιο με την βιομηχανία: Τι ποσοστό ενέργειας θα αντιστοιχεί σε κάθε κλάδο και σε κάθε επιχείρηση και τι ποσοστό στην βιομηχανία συνολικά;

Darthiir the Abban είπε...

Αυτό που εννοώ είναι πως ακριβώς θεωρώ ως μόνη λύση μέτρα όπως η πλήρης κατάργηση των αυτοκινήτων που ρυπαίνουν πάνω από το βιώσιμο όριο, όχι απλά ένα όριο θεσμένο μέσα από πολιτικούς ή χρηματοοικονομικούς όρους. Όσο για τα ποσοστά για τα οποία αναρωτιέσαι, δεν είναι δυνατόν να δοθεί άμεση απάντηση, αλλά είναι απόλυτα εφικτό και εύκολο, κατέχοντας όλα τα στοιχεία, να κάνεις μια αναλυτική μελέτη βιωσιμότητας, να μελετήσεις όλο το LCA κάθε συμμετέχοντος υλικού, να μελετήσεις τους λόγους απαίτησης/απόδοσης ενέργειας και έργου και να αποφασίσεις την αναλογούμενη ενέργεια, απορρίπτοντας κάθε είδους μη-βιωσημη εγκατάσταση, όπως ακριβώς με τα αυτοκίνητα.

Απλά ισοζυγιάκια και πανεύκολες μελέτες...
Μη ρωτήσεις γιατί δε γίνονται; Η απάντηση είναι προφανής...

Όσο αφορά στο πετρέλαιο πάλι, που αποτελεί τον τίτλο σου, η άποψή μου είναι απλή: Άμεση αποδέσμευση από κάθε μορφή ορυκτού καυσίμου. Εφικτό σε παγκόσμιο επίπεδο εντός 5ετίας. Πάλι μη ρωτήσεις γιατί δε γίνεται; Η απάντηση είναι προφανής...

Και για να μην παρεξηγηθώ, δεν υπονοώ κάποιο σενάριο συνομωσιολογίας, απλά οικονομικά και εξουσιαστικά συμφέροντα

lazopolis είπε...

"Άμεση αποδέσμευση από κάθε μορφή ορυκτού καυσίμου. Εφικτό σε παγκόσμιο επίπεδο εντός 5ετίας."

αυτό συμπεριλαμβάνει και τις πυρηνικές πρώτες ύλες υποθέτω.

Πώς προκύπτει αυτό περί 5ετίας όμως; Οι εναλλακτικές/ανακυκλώσιμες πηγές έχουν σήμερα πολύ χαμηλές αποδόσεις (ακούγεται συχνά π.χ. η εκτίμηση οτι για να παραχθεί η ενέργεια που καταναλώνεται στις ΗΠΑ σήμερα* αποκλειστικά με φωτοβολταϊκά θα έπρεπε να καλυφθεί επιφάνεια ίση με το ένα τρίτο της χώρας).

Πάντως Darthiir η λύση που περιγράφεις προϋποθέτει ένα παράλληλο κόσμο που λειτουργεί εντελώς διαφορετικά από τον δικό μας. Δεν συμφωνείς οτι μέχρι να φτάσουμε ως πολιτισμός στο αντίστοιχο επίπεδο αυτοσυνείδησης θα πρέπει να δούμε πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την κατάσταση με τα διαθέσιμα πολιτικά μέσα;





*δεδομένου του υπάρχοντος συστήματος διανομής ενέργειας

Darthiir the Abban είπε...

Το ουράνιο είναι ορυκτό καύσιμο :)

Το βάθος 5ετίας είναι μια χονδρική εκτίμηση για το χρόνο που χρειάζεται η σταδιακή αντικατάσταση.

Οι ΑΠΕ είναι ικανές να συντηρήσουν ενεργειακά την ανθρωπότητα, αν και χρειάζονται μια σταθερή βάση, η οποία εύκολα μπορεί να αναπτυχθεί με βάση πχ. τη βιομάζα και τα σκουπίδια. Και αν τα κονδύλια που επενδύονται σε αγωγούς αερίου για παράδειγμα, δοθούν στην έρευνα, σίγουρα μπορούμε να χτίσουμε ένα πολύ καλά δομημένο, δίκτυο από ένα μίγμα αποκεντρωμένων ΑΠΕ με μια σταθερή βάση παραγωγής από βιομάζα και να αποδεσμεύσουμε πλήρως το οικοσύστημα από τεχνητές μορφές παραγωγής που επιβαρύνουν τους κύκλους της φύσης. Αυτονόητο βέβαια ότι οι υπερσπατάλες πρέπει να σταματήσουν και πιθανότατα, δυστυχώς, πρέπει να σταματήσουν ανεξαρτήτως κόστους.

Το να χτιστούν όλα αυτά και να μεταπηδήσουμε από το ένα σύστημα στο άλλο είναι θέμα πολιτικής βούλησης και στοχευμένων επενδύσεων, όχι τεχνολογίας.

Ως πολιτισμός, έχουμε φτάσει σε αρκετά ψηλό επίπεδο ώστε να μπορούμε να τα εφαρμόσουμε όλα αυτά, δε χρειάζονται παράλληλα σύμπαντα, σωστή χάραξη στρατηγικής χρειάζεται και σωστή στοχοθεσία (και όχι πολιτικοί αυτάρεσκοι όπως οι δικοί μας).

Άλλωστε, μιλώντας για "μεταρρυθμίσεις", μήπως να αρχίσουμε να συζητάμε σε σωστή βάση και όχι για τα καραγκιοζλίκια που ακούγονται σήμερα; Καιρός να προχωρήσουμε, αρκετά ταλαιπωρηθήκαμε από τα υπάρχοντα συστήματα.

Σε τελευταία ανάλυση, ο κόσμος όπως λειτουργεί σήμερα, δε θα συνεχίσει να λειτουργεί για πολύ...

Harris είπε...

Σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές (όχι και πολύ δημοφιλείς...), το 60% της σημερινής τιμής πετρελαίου οφείλεται σε κερδοσκοπία. Αυτό σημαίνει ότι το βαρέλι έπρεπε να κοστίζει περίπου $54 αντί $135. Το πρόβλημα είναι κυρίως θέμα πολιτικής βούλησης και οικονομικών συμφερόντων, παρά ενεργειακό.

*** http://thezocalo.blogspot.com/2008/05/blog-post_25.html

talos είπε...

Harris: Οι τύποι στο Oil Drum, έχουν καταρρίψει τους περισσότερους από τους ισχυρισμούς που παραθέτεις (παρότι έχω τρελλο σεβασμό για τον Χατζηστεφάνου και την εεκπομπή του). Δεν λένε ότι δεν παίζει και η κερδοσκοπία αλλά, με εξαιρετικά πειστικά επιχειρήματα (τα οποία αρνούνται σημειώνω οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου) δείχνουν ότι η κατάσταση είναι οριακή. Ρίξε μια ματιά... Όπως και εδώ για μια γενική εικόνα.
Η πεποίθηση περί της αέναης διαθεσιμότητας πόρων, είναι έκφανση της φιλελεύθερης
"αναπτυξιακής" ιδεολογίας (κοινό στοιχείο με τον πρωτόλειο μαρξισμό): τίποτα δεν είναι πεπερασμένο, για όλα υπάρχουν υποκατάστατα. Αμφιβάλλω, γιατί παρόμοια σημάδια λιγοστέματος βλέπει κανείς και σε άλλους πόρους.

Αλλά ποιος επωφελείται από τις υψηλές τιμές; Είναι μόνο οι πετρελαϊκές εταιρείες; Ή μήπως είναι και χώρες όπως η Βενεζουέλα, η Ρωσία π.χ. - οι παραγωγοί γενικά του πετρελαίου και του αερίου; Άν το Peak Oil ευνοεί τις μεγάλες εταιρείες, γιατί η ExxonMobile (η επιθετικότερη από τις μεγάλες εταιρείες πετρελαίου στις Δημόσιές της σχέσεις) με πληρωμένες καταχωρήσεις ισχυριζόταν το αντίθετο; Αν είναι να συνωμοσιολογούμε: Μήπως δεν συμφέρει τις μεγάλες εταιρείες πετρελαίου η άυξηση των επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές και η απεξάρτηση από το πετρέλαιο στον ενεργειακό σχεδιασμό των κρατών; Μήπως η προοπτική της μείωσης του πετρελαίου κάνει κακό στην τιμή της μετοχής τους; Ανάλογοι πολιτικοί λόγοι σπρώχνουν και την Σαουδική Αραβία αφενός να υπερεκτιμά τα αποθέματά της και αφετέρου να αρνείται ότι υπάρχει πρόβλημα προσφοράς.

Ισχυρισμοί όπως ότι "το πετρέλαιο όχι μόνο αρκεί για ακόμα 50 χρόνια με τις υπάρχουσες τεχνολογίες (και κόστη) εξόρυξης), αλλά επιπλέον οι μέθοδοι εξόρυξης γίνονται συνεχώς καλύτερες, αποτελεσματικότερες, με μικρότερες απώλειες και με μεγαλύτερη ακρίβεια, ώστε το τελικό κόστος εξόρυξης πετρελαίου μάλλον μειώνεται αντί να αυξάνεται ανά βαρέλι", δεν νομίζω ότι υποστηρίζονται από πραγματικά στοιχεία. Αν η συγκεκριμένη συγκυριακή τιμή είναι "πολύ υψηλή", (είναι - αλλά τι θα πει πολύ υψηλή για ένα προϊόν που αρχίζει να "σπανίζει"), δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι παλιές φτηνές τιμές του πετρελαίου έχουν πεθάνει. 54$ εξακολουθούν να είναι τα διπλάσια από ότι στην δεκαετία του 1990.

Θέλω να πω, ότι η συνάρτηση είναι σαφώς πολυπαραμετρικότερη από όσο περιγράφει ο Χατζηστεφάνου. Και τελικά: το ότι οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου έχουν τεράστια κέρδη (όπως πάντα: κερδίζουν και στις χαμηλές και στις ψηλές τιμές), από μόνο του δεν αποτελεί γεωλογικό τεκμήριο.

Ανώνυμος είπε...

ΚΥΡΙΑΚΟ ΚΛΑΣΕ ΜΑΣ Τ ΑΡΧΙΔΙΑ

ΓΙΑΤΙ ΝΟΜΙΖΕΙΣ ΟΤΙ ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΖΩΧΙΑ ΤΡΩΜΕ ΚΟΥΤΟΧΟΡΤΟ.
ΠΑΝ ΟΙ ΕΠΟΧΕΣ ΤΟΥ 60 ΜΕ ΣΚΥΛΙΑ ΚΑΙ ΛΟΥΚΑΝΙΑΚΑ.....

Τωρα μας μειναν μόνο τα σκυλιά.....πες τις ιστορίες σου στο χωριό σου....

talos είπε...

Κυριάκο; Λάθος νούμερο. Στο πρες τζι αρ θέλατε να πάτε;

Σκυλιά και λουκάνικα; Δεν είμαι σίγουρος τι εννοείς αλλά σπεύδω να δηλώσω ότι είμαι εναντίον της πορνογραφίας με σκύλους.

Ανώνυμος είπε...

"No animals were abused during the writing of this post"

DrSato είπε...

Εγώ είμαι με τον "darthiir the abban" κύριοι.. Γιατί για να κινηθεί ένα αντικείμενο 80 κιλών(άνθρωπος) πρέπει να καταναλώνεται ενέργεια για να κινήσει βάρος 2000κιλών..???

Ανώνυμος είπε...

;Αν στά χρηματιστήρια τών προθεσμιακών αντί γιά 3% προκαταβολή τούς επεβαλαν 70-90% προκαταβολή οι φούσκες τού πετρελαίου θα κατέρεεαν σέ μισή ώρα. Τάσος Αλιβέρι