29.12.04

Η ηθική των χρηματαγορών: ένα παράδειγμα

"H τεράστια καταστροφή και οι δεκάδες χιλιάδες νεκροί «απογείωσαν» τα χρηματιστήρια της Ινδονησίας και της Ινδίας τα οποία σπάνε ρεκόρ!"

Πιο λιανά:

...«Είναι φανερό πως με τόσες πολλές απώλειες ανθρώπινων ζωών, θα χρειαστεί πολύς καιρός για να καθαριστούν τα συντρίμμια, να ταφούν οι νεκροί και να βρεθούν οι αγνοούμενοι. Αλλά δεν είναι απαραίτητα τόσο σημαντικό γεγονός σε οικονομικούς όρους», παρατηρεί αναλυτής, υπεύθυνος για την Ασία της ABM Amro.

«Ακόμη κι αν ορισμένες ξενοδοχειακές αλυσίδες μπορεί να επηρεάστηκαν, υπάρχουν επίσης κερδισμένοι σε οικονομικούς όρους, όπως οι παραγωγοί τσιμέντου», πρόσθεσε...


Καλή χρονιά λοιπόν, και ελπίζω οι 100.000 νεκροί στην περιοχή να ανεβάσουν έστω και έμμεσα τις αποδόσεις και των δικών σας μετοχών... Βιαστείτε! Οι ευκαιρίες είναι πολλές!

Βυζάντιο - Ελλάς - Τουρκία - Ευρώπη

Με αφορμή, μια μάλλον ατέρμονη συζήτηση στο αγγλικό Ιστολόγιον, γύρω από μια καταχώρηση σχετικά με την είσοδο της Τουρκίας στην ΕΕ, έπεσα πάνω σε ένα παλιό (2000) άρθρο του Στάθη Σταυρόπουλου στα Νέα για την ιστορική σχέση του Ελληνισμού με την Ανατολή και την Δύση, που το βρήκα αρκετά ενδιαφέρον και είπα να το μοιραστώ μαζί σας. Σχετικό και ενδιαφέρον το άρθρο του Alexander Mirkovic Politics of silence and confrontation - Was there ever Byzantinism?.

27.12.04

Νάτα και τα επίσημα δημοσιογραφικά μπλογκ!

Ο Μπάμπης Παπαδημητρίου του Σκάι, έχει πλέον κανονικό μπλογκ, με τίτλο Σημειώσεις στο blog-άκι. Με θέματα της Ελληνικής επικαιρότητας...
Κύριοι του Σκάι: Δώστε μπλογκ στους Καλαμούκη και Βουλαρίνο - και το ταχύτερο δυνατόν στον Πανούση! Λαϊκή απαίτηση... (στη λογική του ο λαός είμαι εγώ - ο άλλος είναι Ο ΛΑ.Ο.Σ.)

23.12.04

Κράτος δικαίου

Είχα γράψει παλιότερα για την υπόθεση των σωματεμπόρων της Σαντορίνης και την πανηγυρική τους αθώωση, προς δόξαν του αντριλικιού και της θρασύδειλης μαγκιάς που οχυρώνεται πίσω από διάφορα αστυνομικά πηλίκια για να εγκληματεί ασύστολα. Στην πρώτη αναφορά είχα συνδέσει στις συνεντεύξεις της Ουκρανής Όλγας Μπ., θύματος βιασμού από Έλληνα αστυνόμο, η οποία είχε το θάρρος να μηνύσει τους βιαστές της. Είχε πει ανάμεσα σε πολλά άλλα συγκλονιστικά η Όλγα τα εξής:

Τώρα περιμένω την ημέρα της δίκης. Για να ξαναγεννηθώ και να πάρω πίσω τη ζωή μου... Να ξέρεις πάντα», καταλήγει η Ολγα, «ότι εκείνο που σκοτώνει μέσα την ψυχή σου σε κάνει πιο δυνατό».

Η δίκη για το έγκλημα διεξήχθη αυτές τις μέρες, ύστερα από επτά χρόνια. Χθες βγήκε η απόφαση:

Αθωώθηκε αργά χθες το απόγευμα από το Μικτό Ορκωτό Κακουργιοδικείο Πατρών, με την ψήφο των τριών δικαστών και δύο εκ των τεσσάρων ενόρκων ο αστυνομικός Νικόλαος Μπρικόλιας που κατηγορούνταν ότι τον Φεβρουάριο του 1998 βίασε σε ξενοδοχείο της Αμαλιάδας την 26χρονη, σήμερα, Ουκρανή Ολγα Μπ...

...Λίγες ώρες νωρίτερα, ο εισαγγελέας της έδρας Ν. Σκλήρης στην αγόρευσή του είχε ζητήσει την ενοχή του κατηγορουμένου υπογραμμίζοντας ότι υπήρχαν όλα τα στοιχεία που αποδείκνυαν την ενοχή του αστυνομικού σε ό,τι αφορούσε τον βιασμό της 26χρονης αλλά και το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος...

...«Σήμερα το δικαστήριο με την απόφασή του με βίασε για δεύτερη φορά. Οι δικαστές και οι ένορκοι, κοιτάζοντάς με και γελώντας προκλητικά, έβγαλαν μια απίστευτη απόφαση. Νιώθω απέραντη οργή. Δεν θα αφήσω τον βιαστή μου να κυκλοφορεί ελεύθερος. Δεν μου μένει τίποτα άλλο...», δήλωσε με λυγμούς η 26χρονη Ολγα.


...ακολούθησε πανδαιμόνιο, φωτογραφίες εδώ.

Είμαι σίγουρος ότι η απόφαση (που βασίστηκε από ότι φαίνεται στην αθώωση του εν λόγω κυρίου από την ΕΔΕ - έκπληξη ε;) βασίστηκε σε ακράδαντα στοιχεία, έτσι; Δεν έχει σχέση ούτε με τον μισογυνισμό, ούτε με την αποστροφή προς τους ξένους, ούτε με την εξίσωση Ουκρανή=Πουτάνα -> άρα τάθελε... Καθόλου, έτσι;
...Τι να πω, το χειρότερο είναι ότι οι δύο ένορκοι και οι δικαστές που τον αθώωσαν θα θεωρούν ότι έκαναν και μαγκιά.

Για να γίνει πάντως σαφές ότι όχι μόνο γαμάμε άμα λάχει, αλλά και δέρνουμε ανυπεράσπιστους με την ίδια λεβεντιά και περηφάνια, να σας υπενθυμίσω τα εξής σχετικά με την υπόθεση βασανισμού Αφγανών προσφύγων από την τιμημένη ΕΛΑΣ, που δείχνει ότι οι ντόπιοι βασανιστές δεν έχουν τίποτε να ζηλέψουν από τα αμερικάνικά τους πρότυπα στο Γκουαντανάμο (και εκεί Αφγανούς βασανίζουν ε;) και στο Άμπου Γκράιμπ:

Κι ενώ η υπόθεση παίρνει το δρόμο της δικαστικής διερεύνησης και εκκρεμεί μόνο το πιο ευαίσθητο σκέλος, που αφορά την παρέμβαση εισαγγελέα ανηλίκων για τους 12 ανήλικους, οι περισσότεροι από τους οποίους φιλοξενούνται προσωρινά σε ξενώνα, το Ιατρικό Κέντρο Αποκατάστασης Θυμάτων Βασανιστηρίων ενεχείρισε στις Αρχές τους φακέλους με τις ιατρικές πραγματογνωμοσύνες και τα στοιχεία που είχε στη διάθεσή του (σοκαριστικές φωτογραφίες και μαρτυρίες). Δεν έδωσε ωστόσο τα ονόματα των προσφύγων λόγω του ιατρικού απορρήτου. Οι περιγραφές των βασανιστηρίων σε αυτούς τους φακέλους θυμίζουν άλλες εποχές ή μάλλον, δυστυχώς, άλλες γεωγραφικές περιοχές και καταστάσεις: όχι μόνο μώλωπες, εκδορές και εκχυμώσεις, αλλά μέχρι και σπασμένα πλευρά, φάλαγγες, σεξουαλικές ταπεινώσεις και εικονικές εκτελέσεις. Με λίγα λόγια, προσβολή κάθε ανθρώπινης αξιοπρέπειας.


Ελληνική Αστυνομία: ο καλύτερος πρεσβευτής της χώρας μας στον κόσμο.

22.12.04

Γραμμένα στα αρχεία τους

Από τον Πάσχο Μανδραβέλη πληροφορούμαστε με φρίκη ότι μια σειρά υπουργεία επανίδρυσαν τα ηλεκτρονικά τους αρχεία, σβήνοντας (και καλά) όλα όσα προηγήθηκαν της ανόδου της ΝΔ στην εξουσία!

Έτσι στον (κακοσχεδιασμένο και δυσλειτουργικό) ιστοχώρο του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης, η αναζήτηση "Ανακοινώσεων τύπου" είναι δυνατή μόνο μέσα στο 2004 και μάλιστα χωρίς τους πρώτους δύο μήνες! Ανάλογη βαρβαρότητα είχε διαπραχθεί και ενδοπασοκικά, με την απομάκρυνση του Λαλιώτη από το ΥΠΕΧΩΔΕ, όταν έσβησαν και όλα όσα είχαν δημοσιευτεί στον ιστοχώρο πριν από την σημαντική αυτή ημερομηνία! Τα Νεοδημοκρατικά χάλια απεικονίζονται σε όλο το κρατικό διαδίκτυο π.χ. και στο υπουργείο Οικονομικών και σε μύρια όσα άλλα πλην των (σύμφωνα με τον Π. Μανδραβέλη) Υπουργείων Αιγαίου, Ανάπτυξης, Δημόσιας Τάξης, Εξωτερικών, Ναυτιλίας, Μακεδονίας Θράκης, Μεταφορών και Πολιτισμού. (Το ανάπτυξης σταματάει όμως στην ανάληψη της υπουργίας από τον Τσοχατζόπουλο...)

Ο Μανδραβέλης σχολιάζει το θέμα ως εξής:

Πρέπει να καταλάβουν κάτι οι πολιτικοί. Το διαδίκτυο δεν είναι απλώς μια υπόθεση δημοσίων σχέσεων του υπουργείου τους –«Α, ξέρετε! Είμαστε κι εμείς στο internet!»– αλλά εργαλείο για τους πολίτες. Είναι δημοσιευμένη και πληρωμένη από τους πολίτες πληροφορία που δεν μπορεί να διαγράφεται ή να εξαφανίζεται ανάλογα με τα κέφια των υπουργών. Είναι ιστορία, πρόσφατη μεν, πολύτιμη δε. Πρέπει να υπάρχει εσαεί ηλεκτρονικά ώστε να βρίσκουν οι πολίτες όχι μόνο τι κάνουν οι πολιτικοί τους, αλλά και τι έκαναν...


Παρά τις πολλές διαφωνίες με τον κ. Μανδραβέλη σε σειρά άλλων θεμάτων, στο συγκεκριμένο τον χειροκροτώ με αλαλαγμούς και σφυρίγματα. Να προσθέσω και το εξής: Ο κάθε μικρονοϊκός και τεχνοφοβικός υπουργός, που νομίζει είτε ότι σβήνει τα ίχνη των προηγουμένων (σε μια Οργουελική λογική) είτε ότι το θέμα της διάθεσης της δημόσιας κρατικής πληροφορίας είναι δευτερεύον, γνωρίζει ελάχιστα από τεχνολογία και ακόμα ελαχιστότερα για την δημοκρατία:

- Η μεν δημοκρατία (έστω κι αυτή η ανάπηρη που έχουμε) στηρίζεται στον έλεγχο και ο έλεγχος στηρίζεται (και) στην πληροφόρηση. Όταν σβήνεις το κρατικό παρελθόν, δυσκολεύεις τον έλεγχο άρα και την λειτουργία της δημοκρατίας.

- Ως προς το διαδίκτυο, να ενημερώσω τους πληροφοριοκτόνους κ.κ. Υπουργούς, ότι χάρι στην πολυδαίδαλη και αποκεντρωμένη φύση του, όσο και να σβήνουν κάνουν μια τρύπα στο νερό! Αυτό π.χ. το ωραίο σάιτ επιτρέπει στον καθένα να βρει αποτυπωμένες τις σελίδες που υπήρξαν στο διαδίκτυο σε πολλές χρονικές στιγμές! Έτσι βλέπει κανείς τα σβησμένα του Υπουργείου Άμυνας, τα κομμένα Δελτία Τύπου του Λαλιώτη, παλιά pdf αρχεία του Υπουργείου Οικονομικών, ακόμα και Χριστοδουλάκεια Δελτία Τύπου από το Υπουργείο Ανάπτυξης!

Τέτοια θάματα η τεχνολογία! Ποιος θα το πίστευε, ε, κ. Σπηλιωτόπουλε;

19.12.04

Ιαπωνικά επιθανάτια ποιήματα

Μ' άδεια χέρια μπήκα στον κόσμο

Ξυπόλητος τον εγκαταλείπω.

Ο ερχομός και η φυγή μου -

Δυο απλά συμβάντα

Που μπλέχτηκαν

Κοζάν Ιτσικίο 14ος αιώνας

Η λακωνικότητα της ιαπωνικής ποιητικής παράδοσης ομολογώ ότι με συναρπάζει, πιθανόν κιόλας διότι δημιουργεί ποιήματα που διάγουν αξιοπρεπώς στην μετάφραση. Αλλά η παράδοση των επιθανάτιων ποιημάτων, τα οποία έχουν περισυλλεγεί και αποδοθεί στα αγγλικά σε ένα βιβλίο του Yoel Hoffman, έχει, βρίσκω, κάτι το συγκλονιστικό - με Ζεν τρόπο. Πρόκειται για παλιότατη παράδοση κατά την οποία μοναχοί Ζεν, σαμουράι και άλλοι συνθέτουν ποιήματα την ώρα του θανάτου τους. Περισσότερα εδώ και εδώ (όλα σε αγγλική απόδοση - από όσο ξέρω δεν έχει μεταφραστεί κάτι παρόμοιο στα Ελληνικά (;))

Φύσα αν το θές

φθινοπωρινέ αέρα

τα λουλούδια

έχουν όλα ξεθωριάσει

και ας μου συγχωρεθεί η πρόχειρη μετάφραση

17.12.04

“Go ahead George, change it all” - συνέντευξη του Γιώργου Παπανδρέου στο Open Democracy

Μια πρόσφατη συνένετευξη του Γιώργου Παπανδρέου στο διαδικτυακό περιοδικό Open Democracy, όπου μιλάει για πολλά και διάφορα (και δεν θα μπω τώρα στην διαδικασία να τα κρίνω - τα σχόλια δικά σας). Πάντως εντύπωση προκαλεί η απουσία καν παραπεμπτικού συνδέσμου στον ιστοχώρο του ΓΑΠ - πόσω μάλλον μετάφρασης.

16.12.04

Λεωφορειοπειρατεία: βάζοντας τα πράγματα στη θέση τους

Υποδειγματική και αξιοπρεπέστατη ανακοίνωση του φόρουμ Αλβανών μεταναστών, σε σχέση με την λεωφορειοπειρατεία. Για την σάρα και την μάρα που έβγαλαν στα πορτοπαράθυρα διάφορες ιδιωτικές ΥΕΝΕΔ για το γεγονός, στην προσπάθειά τους να προωθήσουν τον ρατσισμό και την ξενοφοβία δεν θα μιλήσω τώρα.

Απόσπασμα:

Συνειδητή επιλογή μας αποτέλεσε η άρνησή μας να προβούμε σε δημόσιες δηλώσεις στα Μ.Μ.Ε. σχετικά με το θέμα της λεωφορειοπειρατείας, γιατί απλούστατα δεν αντιλαμβανόμαστε ότι μας συνδέει κάτι με αυτό καθ’ αυτό το γεγονός περισσότερο απ’ ό,τι συνδέει οποιονδήποτε κάτοικο της Ελλάδας που αγωνιά για την τελική έκβασή του. Το ότι οι δράστες είναι Αλβανικής εθνικότητας δεν αποτελεί χαρακτηριστικό που μπορεί να μας καταστήσει απολογητές του εγκλήματός τους ή ειδήμονες στην ανάλυση του συγκεκριμένου συμβάντος. Αν παραχωρούσαμε συνεντεύξεις επί του συγκεκριμένου θέματος θα τροφοδοτούσαμε αυτό ακριβώς το κλίμα που καλλιεργείται από τα Μ.Μ.Ε., ότι η εθνικότητα των δραστών έχει ένα ιδιαίτερο βάρος σε σχέση με την πράξη τους, δηλαδή ότι η αλβανική τους καταγωγή καθόρισε και την εγκληματική τους συμπεριφορά.


Τα αυτονοητα δηλαδή, τα οποία όμως είναι δυσεύρετα πια και αξίζει να τα επαναλαμβάνουμε μπας και σπείρουν το ζιζάνιο της απλής, (αλλά κατά τα φαινόμενα όχι κοινής) λογικής

15.12.04

Υπερπουριτανισμός

Για να μην λέω μόνο για τα δικά μας... Από ότι φαίνεται κάποιοι στις ΗΠΑ σοκαρίστηκαν τόσο με το γυμνό της τελετής έναρξης της Ολυμπιάδας που μας πέρασε (από πάνω), που άρχισαν έρευνα για το δίκτυο που το έδειξε! Αυτό παρότι το NBC, έχοντας γνώση και φόβο των θρησκολήπτων, μετέδωσε την τελετή, ήδη λογοκριμένη (λόγω ώρας παίχτηκε 7 ώρες μετά)! Εικάζεται ότι οι καταγγελίες έγιναν με βάση τις περιγραφές στον τύπο της τελετής και όχι τα στιγμιότυπα που έδειξε η αμερικάνικη τηλεόραση. Πρόκειται μάλλον για αυτά εδώ τα αίσχη.

9.12.04

Άθεος Κομμουνιστής για Πρόεδρος;

Παρότι είχα υποσχεθεί στον Thas μια συζήτηση ενόψει του συνεδρίου του ΣΥΝ, μέχρι σήμερα δεν είχα γράψει τίποτα για το επικείμενο συνέδριο. Επίσης δεν σχολίασα τα περί αριστερού προέδρου. Επ' αυτού να πω ότι αν θέλεις συμβολικό πρόσωπο από την αριστερά δεν αποτελεί και σοβαρή επιλογή ένας απλός πρόεδρος κόμματος (και δη του 3%). Ο μόνος από την αριστερά του οποίου το όνομα θα είχε συμβολικό βάρος θα ήταν ο Μανώλης ο Γλέζος (αμφιβάλλω για το αν θα ενδιαφερόταν βέβαια...) Τα υπόλοιπα μου φαίνονταν λίγο αστεία. Μέχρι που, μέσω του Till the blog, ανακάλυψα έναν τουλάχιστον λόγο για την υποστήριξη της υποψηφιότητας Κωνσταντόπουλου τον οποίο παραθέτω αυτούσια εδώ, από τον Ορθόδοξο Τύπο της 29ης Οκτωβρίου του 2004, ως απόκομμα:




Να σημειωθεί ότι η σελίδα στην οποία παραπέμπει ο Till, περιέχει μια πιο συγκρατημένη εκδοχή του άνω κειμένου, το οποίο αξίζει να μείνει στην ιστορία, αν μη τι άλλο, ως το πρώτο κείμενο από την εποχή των στρατοδικείων της χούντας, που χαρακτηρίζει τον Νίκο Κωνσταντόπουλο ως κομμουνιστή. Η ειλικρίνεια του εν λόγω πρωτοπρεσβυτέρου Ιωάννου Διώτη (χε! απλή συνωνυμία, ή βρήκε καινούρια δουλειά; Φαντάζομαι εν αμφίοις τον κ. Εισαγγελεύ να προϊσταται ξυλοδαρμών των απίστων μέχρι ομολογίας πίστης, ή να τους ποτίζει φάρμακα για να θυμηθούν το πιστεύω...), είναι πάντως αδιαμφισβήτητη: μας λέει περίπου ότι πας μη Ορθόδοξος είναι πολίτης με μειωμένα πολιτικά δικαιώματα (μεγάλη η χάρη τους που ανέχονται αθέους βουλευτές) και - φυσικά - μειωμένη ηθική υπόσταση. Ξεκάθαρα πράγματα, όχι σαν αυτόν τον μοντερνιστή τον Χριστόδουλο (Archbishop Christslave), που τα μασάει για τους αντίχριστους...

Για το συνέδριο του Συνασπισμού της Αριστεράς κτλ. κτλ. να πω ότι προς τιμήν των κομμουνιστικών του καταβολών (και ταυτότητας βέβαια κατά τον Ορθόδοξο Τύπο), διεξάγεται σε συνθήκες σχετικής συνωμοτικότητας, με ειλικρινείς προσπάθειες να μην διευρύνουν την συζήτηση (πόσω μάλλον τις οργανώσεις) πέρα από ένα στενό κομματικό πυρήνα, μην πλακώσει κόσμος και δεν βρίσκουμε τις εσωκομματικές μας ισορροπίες βλέπεις... Τέσ'πα, τα προσυνεδριακά κείμενα θα τα βρείτε εδώ και τον υποτυπώδη δημόσιο διάλογο εδώ. Ελπίζω μετά το συνέδριο και ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα, να γίνει μια απόπειρα αναδιοργάνωσης του χώρου. Επικοινωνιακά, οποιοσδήποτε από τους τρεις και να βγει θα συνιστά βελτίωση από την παρούσα κατάσταση. Πολιτικά εγώ είμαι με τον τρίτο και πρασινοκοκκινότερο Χριστόφορο Παπαδόπουλο (για λόγους που έχουν σχέση με την "ισονομία" των στελεχών, μεταξύ άλλων), αλλά προτιμώ βεβαίως τον Αλαβάνο από τον, καθ' όλα συμπαθή πάντως, Παπαγιαννάκη.

7.12.04

Αναδόμηση

Τα ελληνικά blog έχουν γίνει τόσο πολλά που είχα χάσει τη μπάλα... Έτσι αποφάσισα να εκμηχανίσω (μέσω blogroll) την διαδικασία προσθήκης στην δεξιά στήλη, μπας και προλάβω το 10% από αυτά... Όταν πια φτάσουν τα 100, θα δω τι θα κάνω... Η άνοιξη του ιστολογείν;

Δεν γράφω πολύ τακτικά τελευταία, κάτι η μετακόμιση, κάτι οι δουλειές της αρκούδας και οι υποχρεώσεις βλέπετε... Εν όψει πάντως του νέου έτους θα αρχίσω και τα μερεμέτια, κυρίως για τον έλεγχο των συνδέσμων (αν δουλεύουν, αν έχουν μετακομίσει και πού, αν δεν υπάρχουν πια αν υπάρχει κάτι ανάλογο...) και δοθέντος του χρόνου και εικαστικά.

2.12.04

Περί Αλεξάνδρου του Μέγα

Μετά από την πρωτοφανή σε έκταση και πάθος συζήτηση περί την σεξουαλικότητα του Αλεξάνδρου του Μέγα σε αυτόν εδώ τον ιστοχώρο, θεωρώ υποχρέωση μου να παραπέμψω σε μια ιστοσελίδα αποκλειστικά αφιερωμένη στην σχέση Ηφαιστίωνα και Αλέξανδρου, δυστυχώς μόνο στα Αγγλικά, που δηλώνει το καταφανές, ότι δηλαδή ακόμα και η σύγχρονη έννοια "ομοφυλόφυλος", δεν θα ήταν κατανοητή από τον Αλέξανδρο και η χρήση του όρου "γκαίυ" για την σεξουαλικότητα του Μεγαλέξανδρου αποτελεί αναχρονισμό. Πλούσιο υλικό όχι μόνο για την εικαζόμενη ερωτική τους σχέση...

Ανάλογα ευκρινής και εμπεριστατωμένη είναι και αυτή εδώ η σελίδα σχετικά με την ομοφυλοφιλία στην Αρχαία Ελλάδα, που εξηγεί και πάλι, ότι η χρήση μεταγενέστερων όρων (και ηθικών κατηγοριών) για την περιγραφή και την αξιολόγηση προγενέστερων συμπεριφορών είναι μάλλον άτοπη.

Αυτά, και ελπίζω να μην προκαλέσω ποινικές αγωγές κατά των διατηρούντων τα σάιτ στα οποία σύνδεσα...

Παρεμπιπτόντως έγκυρες πηγές μου λένε ότι το έργο του Στόουν είναι πατάτα και ανιαρό...

Εμπρός στο δρόμο που χάραξε ο Φασούλας

Από ψηλά που σας θωρώ, ανακουφίστηκα μαθαίνοντας ότι ως λαός αποφασίσαμε να με πλησιάσουμε υψομετρικά:

Το μέσο ύψος της νέας γενιάς στην Ελλάδα έχει αυξηθεί στο 1,78 για τους άνδρες και στο 1,66 για τις γυναίκες. Αυτό σημαίνει ότι οι σημερινοί εικοσάρηδες είναι τρία εκατοστά ψηλότεροι από τους σαραντάρηδες και τέσσερα εκατοστά ψηλότεροι από τους πενηντάρηδες, ενώ οι εικοσάχρονες σήμερα είναι δύο εκατοστά ψηλότερες από τις σαραντάχονες και τρία εκατοστά ψηλότερες σε σχέση με τις πενηντάχρονες.


Η αλήθεια είναι ότι το στερεότυπο του κοντού (και μαυριδερού) Έλληνα δεν υφίσταται πλέον... έχουμε θεριέψει. Είδατε για να τρώτε όλο το κρεατάκι σας;...

Να σημειώσω όμως ότι τα στοιχεία αυτά έρχονται σε αντίθεση με τα δεδομένα που ανέφερε προ μηνών το Focus, το οποίο δήλωνε ότι το μέσο ύψος των Ελλήνων ανδρών έχει φτάσει το 1,84 από 1,76 το 1968. Μου μοιάζει υπερβολικό το δεύτερο αυτό νούμερο από την εμπειρία μου στο στρατό, ειδικά δε αυτό το 1,76 ως μέσο ύψος το 1968, μου μοιάζει προβληματικό - μήπως μεταφέρανε λάθος τα ύψη από πόδια και ίντσες σε μέτρα (η έρευνα που παρουσιάζει το Focus έγινε σε συνεργασία με το τμήμα επιδημιολογίας του Χάρβαρντ...)

Πάντως δείτε στο New Yorker (στα αγγλικά) μια πολύ ενδιαφέρουσα πραγματεία περί ύψους των λαών, ως δείκτη κοινωνικής ευμάρειας. (Η Ολλανδία λέει είναι η χώρα με τους ψηλότερους κατοίκους στον κόσμο ~1,87 μ. για τους άντρες και ~1,73 για τις γυναίκες - όποιος έχει πάει στην Ολλανδία δεν θα δυσκολευτεί να το πιστέψει)