Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μεταφερόμενος

Ανεπιφύλακτα

Η απόσταση στην πόλη δεν είναι γεωμετρικό μέγεθος. Η απόσταση είναι χρόνος μετακίνησης. Ο χρόνος μετακίνησης ορίζει και προσδιορίζει τους ρυθμούς μιας πόλης. Την επιταχύνει ή την συγκρατεί. Το μεταφορικό δίκτυο μέσα στην πόλη (αλλά και ευρύτερα μεταξύ πόλεων) είναι σφυγμός και σκελετός της. Μέσα σε αυτό ζει και γύρω από αυτό αναπτύσσεται ο αστικός χώρος – αλλά και η εξέλιξη του αστικού χώρου κατευθύνει την κατασκευή των σχετικών υποδομών. Κάθε αλλαγή κάθε μείζων επέμβαση στο μεταφορικό δίκτυο αποτελεί και μείζονα παρέμβαση στην ζωή της πόλης, και στην ζωή των κατοίκων της.

Όταν λοιπόν κατασκευάστηκε το μετρό στην Αθήνα, άλλαξε ολοκληρωτικά το κέντρο της πόλης.

Και δεν εννοώ την μορφή του, εννοώ το πώς κινούνται μέσα, από και προς αυτό οι κάτοικοι του λεκανοπεδίου και τι πρόσβαση έχουν στην όλη πόλη κάτοικοί της. Μετά το μετρό ήταν πλέον εφικτό να δώσεις συγκεκριμένο ραντεβού στο κέντρο, δεν χρειαζόσουν ταξί για να πας στο αεροδρόμιο, μπορούσες να πεταχτείς από τον Άγιο Αντώνιο στο Μπραχάμι σε λίγα λεπτά και δεν χρειαζόσουν μια μέρα να πας από το Αιγάλεω στο Πεντάγωνο. Με το μετρό τα λεωφορεία έγιναν περιφερειακότερα ΜΜΜ, οι σταθμοί του φυσικά σημεία συνάντησης και οι δρόμοι γύρω από αυτούς έπηξαν στα αυτοκίνητα, αλλάζοντας την διάρθρωση και την χρονικότητα των ροών κυκλοφορίας οχημάτων και της συμφόρησης στην πόλη και τοπικά στέκια έγιναν υπερτοπικά. Η ιδιαίτερη λειτουργικότητα του μέσου στην Αθήνα, οφείλεται στον άναρχη δομή της πόλης, στην πρακτική αδυναμία υπέργειου κυκλοφοριακού σχεδιασμού. Χωρίς το μετρό η Αθήνα θα κατακερματιζόταν γρήγορα σε υπόπόλεις, οι κάτοικοι των οποίων θα επιδίωκαν την ελαχιστοποίηση των αναγκών άμεσης μετακίνησης έξω από αυτές.

 
Επιφυλακτικά

Φοβάμαι όμως ότι δεν αρκεί το μετρό για να αποτρέψει την τελική αποδιάρθρωση της πόλης και την δημιουργία διάσπαρτων νεκρών ζωνών, διότι υπάρχουν δυσοίωνες κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις και ένα θεμελιώδες έλλειμμα σχεδιασμού. Χωρίς το μετρό όμως η διάλυση της πόλης θα ήταν ραγδαία. Το μετρό ανέκοψε κατάτι την επιδείνωση του κυκλοφοριακού και έδωσε μια ανάσα σε όσους μπορούσαν και ήθελαν να εγκαταλείψουν το ΙΧ.

Δυστυχώς το μετρό ήρθε είκοσι χρόνια πιο αργά από ότι έπρεπε. Είναι αναγκασμένο να παρακολουθεί από διευρυνόμενη απόσταση, με το άγχος της χρηματοδότησης, την εξέλιξη της πόλης, και όχι να αναπτύσσεται παράλληλα με αυτήν. Δεν γνωρίζω αν υπήρξε κάποιος περιορισμός στην χρήση του αυτοκινήτου, εικάζω πως θα έχει υπάρξει έστω και τοπικά κάποιο περιβαλλοντικό όφελος. Όμως το μεταφορικό δίκτυο δεν είναι απλά οι γραμμές, ο σχεδιασμός του δεν μπορεί να είναι ανεξάρτητος του σχεδιασμού της πόλης. Και καθώς η Αθήνα μέχρι τώρα αναπτυσσόταν χωρίς κανένα σχέδιο (κάτι που θα δούμε αν και πώς θα αλλάξει) η επέμβαση του μετρό είναι απλά διαταραχή σε ένα χαοτικά διευρυνόμενο σύστημα, άλλες παράμετροι του οποίου μεταβάλλονται ταχύτατα.

Έτσι η ριζική επέμβαση στο μεταφορικό δίκτυο που αποτέλεσε το μετρό δεν είναι σίγουρο αν θα απορροφηθεί, αν θα προκαλέσει κάποια μετάβαση σε άλλη χαοτική τάξη, αν θα δημιουργήσει «ακριβές» ζώνες-νησίδες επαρκούς μετακίνησης, ή αν αποτελέσει έναυσμα για ομαλότερη εξέλιξη του δυναμικού συστήματος που είναι η πόλη και οι ροές μεταφορών της.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ζωνιανά

Διαβάζω και ακούω τα όσα γράφονται και λέγονται το αιματηρό περιστατικό στα Ζωνιανά με την ελαφρά δυσανασχέτηση που ως Κρητικός της διασποράς νιώθω, βλέποντας ότι ο κοινός τόπος και το αναμενόμενο παρά τοις Κρησί, γίνεται πηχυαίος τίτλος και "ανακαλύπτεται" από τα Αθηναϊκά ΜΜΕ ως κεραυνός εν αιθρία, ως κάτι το αναπάντεχο. Η δυσανασχέτηση προέρχεται από το γεγονός ότι τέτοιου είδους θέματα φτάνουν μέχρι την Αθήνα όταν υπάρχουν νεκροί - και τότε φτάνουν ως έτοιμο θέαμα και με μεγάλη απόσταση από την τοπική οπτική. Από την άλλη δεν νιώθω αρκετά κοντά στα τεκταινόμενα στο νησί πλέον, ώστε να έχω κάποια σημαντική άποψη να συνεισφέρω. Αυτοί που βιώνουν την κατάσταση, είναι καλύτερα σε θέση και να την εκτιμήσουν. Εδώ θέλω να παρατηρήσω κάποια πράγματα και να παραπέμψω σε πλησιέστερους παρατηρητές.

- Όσοι βλέπουν στις μαφίες του Μυλοποτάμου κάποιου είδους "αντεξουσιαστές" και "εχθρούς του κράτους", είναι μακριά νυχτωμένοι. Η κατάσταση αυτή προέκυψε ως αποτέλεσμα π…

Το όπλο της λανθασμένης πρόβλεψης

Επ' αφορμή της νικηφόρου μάχης του πακέτου λιτότητας και της σίγουρης επιστημοσύνης με την οποία ο Υπουργός Οικονομικών μετέφερε την αισιοδοξία του, ας εξετάσουμε τις βάσεις της και την προϊστορία των επισήμων εκτιμήσεων για την πορεία της Οικονομίας της χώρας μας στα χρόνια της κρίσης:
Sins of Commission Από το Real World Economics Review, o Jesse Frederik, στο άρθρο του "Folly from Olly. The disasterous quality of the economic predictions of the European Commission" κάνει την παρακάτω παρατήρηση σε ότι αφορά τις προβλέψεις της Κομισιόν για τις επιδόσεις της Ελληνικής οικονομίας, κατά την διάρκεια του Μεγάλου Ελληνικού Κραχ, την οποία μετάφρασα στα Ελληνικά (χωρίς την άδεια του συγγραφέα, ελπίζω στην κατανόησή του λόγω της πιεστικής επικαιρότητας):



 Στον πίνακα παρουσιάζονται οι πέντε ενημερώσεις της εκτίμησης της Κομισιόν, κατά την διάρκεια του έτους με την πρώτη να δημοσιεύεται την άνοιξη της προηγούμενης από την εκτιμώμενη χρονιά. Σημειώνω πως η τελευταία επικαιροπ…

Πείνα, λιποθυμίες και η χρησιμότητα του λαϊκισμού: μια συζήτηση με τον Πάσχο Μανδραβέλη

Με αφορμή μια συζήτηση με τον Πάσχο Μανδραβέλη στο twitter

[Δημοσιεύθηκε στην διαδικτυακή Αυγή 2/12/2013]



Η είδηση-μαϊμού (όπως ήταν σχεδόν εξαρχής φανερό νομίζω) περί θανάτου από πείνα 16χρονου στην Πλατεία Αμερικής, προκάλεσε μια συζήτηση στο twitter με τον Πάσχο Μανδραβέλη που άδραξε την αφορμή να καταγγείλει την ψευδή καταστροφολογία της αριστεράς.

@Mandravelis Η πείνα των μαθητών δεν είναι hoax http://t.co/WbAe7biTwp
— talws (@talws) November 25, 2013 Του υπέδειξα πως η πείνα στην Ελλάδα δεν είναι μύθος, παραπέμποντάς τον  στο σχετικό άρθρο της Ημερησίας (προκειμένου να μην υπάρχει θέμα επαρκούς καθεστωτικότητας των πηγών). Ο ΠΜ σε ποστ στου στο twitLonger απάντησε πως δεν υπάρχει πείνα στην Ελλάδα, μόνο φτώχεια και ότι όλα αυτά περί λιποθυμιών από την πείνα στα σχολεία είναι "hoaxes" - αστικοί μύθοι: "Η φτώχεια δεν είναι hoax. Είναι πραγματικότητα. Οι λιποθυμίες από την πείνα, είναι hoax. Ποτέ δεν στοιχειοθετήθηκαν, πάντα ήταν καταγγελίες του στιλ «άκουσα...», «μου …