Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ιστοριολογώντας ξανά

Ο Σπύρος Ασδραχάς, σε άρθρο του στην Αυγή στις 7/4 (το οποίο θα ανέβαζα νωρίτερα αλλά ο λαβυρινθώδης και προβληματικός ιστοχώρος της Αυγής είχε βαρέσει μπιέλα δυο βδομάδες τώρα) απαντά σε ερωτήματα της εφημερίδας (τα οποία δεν δηλώνονται αλλά γίνονται κατανοητά από τα συμφραζόμενα - δεν έχω πια και το φύλλο για να τα παραθέσω). Μιλάει σχετικά με την εθνικιστική και την αντι-εθνικιστική μυθολογία γύρω από το 1821, και επειδή τα όσα λέει είναι συναφή με μια προηγούμενη συζήτηση εδώ, θεωρώ πως ενδέχεται να έχει κάποιο ενδιαφέρον για τους σχετικά συζητούντες. Παραθέτω ένα σχετικό απόσπασμα:

"...συνήθως γίνεται μια σύγχυση ανάμεσα στην ιστοριογραφία της επανάστασης του 1821 και στην εκλαϊκευμένη πρόσληψή της. Η λεγόμενη δημόσια ιστορία δεν είναι εκείνη που χαρακτηρίζει την ιστορική έρευνα και την απότοκό της ιστοριογραφία. Διατρέχοντας κανείς τις ευκαιριακές αναφορές στο '21, εγκωμιαστικές ή επικριτικές, είναι εύδηλη η αναγωγή τους στη δημόσια πρόσληψη της Επανάστασης και όχι στην έρευνα και την αντίστοιχη ιστοριογραφία της. Έτσι επανέρχονται στο προσκήνιο ως καινοτομίες ζητήματα που έχουν ήδη λάβει τις έγκυρες απαντήσεις τους και που βέβαια δεν αφορούν αποκλειστικώς την Επανάσταση: κρυφά σχολειά, σφαγές, ρόλος των Μεγάλων Δυνάμεων, για να μείνω σε λίγα μόνο παραδείγματα.
Δεν θέλω, φυσικά, να πω ότι η δημόσια πρόσληψη της ιστορίας δεν είναι κι αυτή κομμάτι της τελευταίας, και κάποτε συγχρονικό των συμβάντων της: όπως κάθε ιστορία, έτσι κι εκείνη του 1821 έχει την ταυτόχρονη και υστερόχρονη μυθολογία της - ό,τι όμως προέχει δεν είναι η καταγγελία αλλά η κατανόηση της μυθολογίας, των νοητικών μηχανισμών, ανάμεσα στους οποίους και οι ιδεολογικοί, που τη διαμόρφωσαν και την εδραίωσαν. Η δημόσια πρόσληψη της ιστορίας ως ιστοριογραφική κατασκευή ενέχει σκοπιμότητες που ήδη υπήρχαν στη μήτρα της και είναι κατ' εξοχήν φρονηματιστική. Αυτής της κατασκευής δεν είναι αποκλειστικός αγωγός το σχολείο, διαχέεται σε όλες τις ιστορικές αναπαραστάσεις και στα ενοποιητικά σύμβολα. Διαστέλλεται βέβαια από εκείνη την ιστορία που θέλει να είναι επιστήμη, χωρίς τούτο να σημαίνει ότι δεν στηρίζεται σε αυτή, όπως άλλωστε συμβαίνει και με τις άλλες ιστορικές αναπαραστάσεις με προεξάρχουσες τις λογοτεχνικές. Ωστόσο, ο κριτικός λόγος για την ιστοριογραφία δεν θα πρέπει να γίνεται ενόψει και μόνο αυτών των χρήσεών της..."

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ζωνιανά

Διαβάζω και ακούω τα όσα γράφονται και λέγονται το αιματηρό περιστατικό στα Ζωνιανά με την ελαφρά δυσανασχέτηση που ως Κρητικός της διασποράς νιώθω, βλέποντας ότι ο κοινός τόπος και το αναμενόμενο παρά τοις Κρησί, γίνεται πηχυαίος τίτλος και "ανακαλύπτεται" από τα Αθηναϊκά ΜΜΕ ως κεραυνός εν αιθρία, ως κάτι το αναπάντεχο. Η δυσανασχέτηση προέρχεται από το γεγονός ότι τέτοιου είδους θέματα φτάνουν μέχρι την Αθήνα όταν υπάρχουν νεκροί - και τότε φτάνουν ως έτοιμο θέαμα και με μεγάλη απόσταση από την τοπική οπτική. Από την άλλη δεν νιώθω αρκετά κοντά στα τεκταινόμενα στο νησί πλέον, ώστε να έχω κάποια σημαντική άποψη να συνεισφέρω. Αυτοί που βιώνουν την κατάσταση, είναι καλύτερα σε θέση και να την εκτιμήσουν. Εδώ θέλω να παρατηρήσω κάποια πράγματα και να παραπέμψω σε πλησιέστερους παρατηρητές.

- Όσοι βλέπουν στις μαφίες του Μυλοποτάμου κάποιου είδους "αντεξουσιαστές" και "εχθρούς του κράτους", είναι μακριά νυχτωμένοι. Η κατάσταση αυτή προέκυψε ως αποτέλεσμα π…

Το όπλο της λανθασμένης πρόβλεψης

Επ' αφορμή της νικηφόρου μάχης του πακέτου λιτότητας και της σίγουρης επιστημοσύνης με την οποία ο Υπουργός Οικονομικών μετέφερε την αισιοδοξία του, ας εξετάσουμε τις βάσεις της και την προϊστορία των επισήμων εκτιμήσεων για την πορεία της Οικονομίας της χώρας μας στα χρόνια της κρίσης:
Sins of Commission Από το Real World Economics Review, o Jesse Frederik, στο άρθρο του "Folly from Olly. The disasterous quality of the economic predictions of the European Commission" κάνει την παρακάτω παρατήρηση σε ότι αφορά τις προβλέψεις της Κομισιόν για τις επιδόσεις της Ελληνικής οικονομίας, κατά την διάρκεια του Μεγάλου Ελληνικού Κραχ, την οποία μετάφρασα στα Ελληνικά (χωρίς την άδεια του συγγραφέα, ελπίζω στην κατανόησή του λόγω της πιεστικής επικαιρότητας):



 Στον πίνακα παρουσιάζονται οι πέντε ενημερώσεις της εκτίμησης της Κομισιόν, κατά την διάρκεια του έτους με την πρώτη να δημοσιεύεται την άνοιξη της προηγούμενης από την εκτιμώμενη χρονιά. Σημειώνω πως η τελευταία επικαιροπ…

Πείνα, λιποθυμίες και η χρησιμότητα του λαϊκισμού: μια συζήτηση με τον Πάσχο Μανδραβέλη

Με αφορμή μια συζήτηση με τον Πάσχο Μανδραβέλη στο twitter

[Δημοσιεύθηκε στην διαδικτυακή Αυγή 2/12/2013]



Η είδηση-μαϊμού (όπως ήταν σχεδόν εξαρχής φανερό νομίζω) περί θανάτου από πείνα 16χρονου στην Πλατεία Αμερικής, προκάλεσε μια συζήτηση στο twitter με τον Πάσχο Μανδραβέλη που άδραξε την αφορμή να καταγγείλει την ψευδή καταστροφολογία της αριστεράς.

@Mandravelis Η πείνα των μαθητών δεν είναι hoax http://t.co/WbAe7biTwp
— talws (@talws) November 25, 2013 Του υπέδειξα πως η πείνα στην Ελλάδα δεν είναι μύθος, παραπέμποντάς τον  στο σχετικό άρθρο της Ημερησίας (προκειμένου να μην υπάρχει θέμα επαρκούς καθεστωτικότητας των πηγών). Ο ΠΜ σε ποστ στου στο twitLonger απάντησε πως δεν υπάρχει πείνα στην Ελλάδα, μόνο φτώχεια και ότι όλα αυτά περί λιποθυμιών από την πείνα στα σχολεία είναι "hoaxes" - αστικοί μύθοι: "Η φτώχεια δεν είναι hoax. Είναι πραγματικότητα. Οι λιποθυμίες από την πείνα, είναι hoax. Ποτέ δεν στοιχειοθετήθηκαν, πάντα ήταν καταγγελίες του στιλ «άκουσα...», «μου …