Ο δάσκαλος του Αϊνστάιν;

Καθυστέρησα να το ποστάρω, αλλά ας το σημειώσω για μελλοντική αναφορά εδώ:

Κατ' αρχάς δόξα και τιμή στον Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή. Στο μικρό μέρος του έργου του το οποίο έχω διδαχθεί, η δουλειά του στην αξιωματική θερμοδυναμική είναι ένα θεσπέσιο επίτευγμα της μαθηματικής φυσικής. Η αξιωματική διατύπωση του δεύτερου νόμου, θυμάμαι ότι με είχε σχεδόν συγκινήσει. Είναι ένας εκ των ελαχίστων Ελλήνων μαθηματικών της εποχής εκείνης (της σύγχρονης εποχής συνολικά) με τόσο σπουδαίο έργο. Όμως, στην Ελλάδα δεν μπορεί κανείς να αρκεστεί στο σπουδαίο, αν μπορεί να το διαφημίσει ως υπέρτατο.

Σε δημοσίευμα του Έθνους με τίτλο "Ο δάσκαλος του Αϊνστάιν", επαναλαμβάνεται ένας κοινός στο διαδίκτυο ισχυρισμός:

«Kύριοι, ζητήσατε να σας απαντήσω σε χίλια δυο πράγματα, κανείς όμως δεν θέλησε να ρωτήσει ποιος ήταν ο δάσκαλός μου, ποιος μου έδειξε και μου άνοιξε τον δρόμο προς την ανώτερη Mαθηματική Eπιστήμη και έρευνα. Kαι για να μη σας κουράσω, σας λέω απλά, χωρίς περιστροφές, ότι μεγάλος μου δάσκαλος υπήρξε ο αξεπέραστος Eλληνας Kωνσταντίνος Kαραθεοδωρή, στον οποίο, εγώ προσωπικά αλλά και η Mαθηματική Eπιστήμη, η φυσική, η σοφία του αιώνα μας, του χρωστάμε τα πάντα».

-Απόσπασμα από την τελευταία συνέντευξη του Aλμπερτ Aϊνστάιν, το 1955


Πρόκειται για αβάσιμο ισχυρισμό. Παρότι δεν είναι καινούριος διακινείται στο διαδίκτυο μόνο από Έλληνες. Αυτό είναι κακό σημάδι, για κάτι το οποίο αφορά την "τελευταία συνέντευξη" του πιο γνωστού παγκοσμίως φυσικού επιστήμονα του 20ου αιώνα.

Κατ' αρχάς δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο Αϊνστάιν γνώριζε, συζητούσε, εκτιμούσε και επικοινωνούσε με τον Καραθεοδωρή. Αλλά η σχέση που υπονοείται με την σπόντα:
Eνιωθε πιθανότατα την ανάγκη να αποκαταστήσει, έστω και αργά, μια «αδικία», φέρνοντας στο προσκήνιο το έργο ενός ανθρώπου που το όνομά του παρέμενε άγνωστο πέρα από τα όρια της διεθνούς πανεπιστημιακής κοινότητας


...είναι απλά ανοησία: πρώτα γιατί ακόμα και κολοσσοί όπως ο Όϋλερ π.χ. ή ο Χίλμπερτ είναι λίγο-πολύ άγνωστοι (αν μιλάμε επί της ουσίας) πέρα από τα όρια της "διεθνούς πανεπιστημιακής κοινότητας", χωρίς αυτό να τους μειώνει σε τίποτα. Αυτή η κοινότητα στην ιστορική της πορεία είναι ο τελικός κριτής της σημασίας του έργου ενός επιστήμονα - και όχι ο αριθμός των αναφορών του έργου του στον τύπο. Δεύτερον γιατί γνωρίστηκαν το 1915 ή το 1916, όταν ο Αϊνστάιν είχε ήδη ολοκληρώσει το σημαντικότερο μέρος του επιστημονικού του έργου, που ελάχιστη σχέση είχε με την δουλειά του Καραθεοδωρή πλην της Γενικής Θεωρίας της Σχετικότητας της οποίας όμως η διατύπωση και πάλι προηγείται της γνωριμίας των δύο επιστημόνων πέρα από την όποια μεταγενέστερη συμβολή του (βλ. και εδώ για περισσότερα) η οποία ενδέχεται και να είναι σημαντική, δεν ξέρω.

Δεν καταλαβαίνω επιπλέον με ποια έννοια ο Καραθεοδωρής ήταν "δάσκαλος" του Αϊνστάιν, πέρα από το γεγονός ότι τον συμβουλεύτηκε σε κάποιο μαθηματικό θέμα, ως ειδικότερο. Οι πραγματικοί μαθητές του Καραθεοδωρή είναι γνωστοί όλοι.

Οπότε επιστρέφουμε στην "συνέντευξη τύπου του Αϊνστάιν το 1955". Συνεντεύξεις Τύπου το 1955 - τελευταία χρονιά της ζωής του, πέθανε τον Απρίλιο του έτους αυτού - ο Αϊνστάιν δεν έδωσε. Στην τελευταία του συνέντευξη, αναφορά στον Καραθεοδωρή δεν έκανε. Από όσο ξέρω η μόνη συνέντευξη τύπου που είχε να κάνει με τον Αϊνστάιν το 1955, μετά τον θάνατό του, ήταν η συνέντευξη τύπου για το μανιφέστο Ράσελ- Αϊνστάιν για την ειρήνη και τον πυρηνικό αφοπλισμό. Η τελευταία συνέντευξη τύπου του ήταν το 1953 στο Princeton, ύστερα από την οποία δεν υπήρξε άλλη. Η αναφορά των New York Times στην συνέντευξη αυτή, δεν λέει τίποτα για δασκάλους και για την σοφία του αιώνα μας. Ο Αϊνστάιν δεν μιλούσε έτσι.

Εν τέλει αναρωτιέμαι γιατί όλη αυτή η μανία με τον "Έλληνα δάσκαλο του Αϊνστάιν"; Γιατί όλη αυτή η παραφιλολογία; Η αδυναμία να εκτιμηθεί η πραγματική εμβέλεια και συνεισφορά ενός μεγάλου μαθηματικού παρά μόνο με όρους ποπ-επιστήμης, και της "εθνικής επιτυχίας" με όρους Παπαρίζου, τι δηλώνει; Γιατί ο μέσος δημοσιογράφος, θεωρεί ότι ο μέσος αναγνώστης θα συγκινηθεί περισσότερο με την εμπλοκή ενός Έλληνα επιστήμονα των αρχών του προηγούμενου αιώνα, σε μια φυσική θεωρία της οποίας το όνομα - αλλά ελάχιστα άλλα πράγματα - γνωρίζει ο αναγνώστης από ότι με την πραγματική (και εκτενέστατη) συνεισφορά του στην μαθηματική επιστήμη; Ή με την πραγματική και εκτενή συνεισφορά των μεταγενέστερων Ελλήνων σχετικιστών εκ των οποίων τέσσερις αναφέρονται στον σχετικό κατάλογο της Βικιπαίδειας; (οι δύο μάλιστα είναι εν ζωή).

Θα χαρώ πολύ για συμπληρώσεις και προσθήκες σχετικά με το θέμα πάντως, ειδικά σχετικά με την πηγή του παραθέματος του "Έθνους" ή λεπτομέρειες για την σχέση του Καραθεοδωρή με την Γενική Σχετικότητα.

Ενημέρωση εκ των σχολίων:
- Διαβάστε οπωσδήποτε το κείμενο του Κωνσταντίνου Μπενά από το Περισκόπιο της Επιστήμης, σχετικά με την σχέση Καραθεοδωρή-Αϊνστάιν (ευχαριστώ Vangelford)
- Επίσης μια εξαιρετική καταγγελία των πιο ακραίων ανοησιών περί του θέματος, από μια απρόσμενη πηγή: Η απάτη με τον Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή (ευχαριστώ abravanel).

Να είσαι πρωταγωνιστής στην ανέλιξη της θετικής επιστήμης και να γίνεις μαστίχα των ανορθολογιστών είναι δύστηνος μοίρα, πάντως.

Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Πρόκειται για την ίδια μωροφιλοδοξία η οποία μας αναγκάζει να χειροκροτούμε τους γιαλαντζί νομπελίστες μας. Δεν μας φτάνει να είμαστε καλοί σε κάτι. Θέλουμε να είμαστε καλύτεροι από τους καλύτερους. Κι αντί να το καταφέρουμε με συστηματική και μεθοδική δουλειά που απαιτεί χρόνο, καταφεύγουμε στο instant gratification της μυθοπλασίας και της φαντασιοπληξίας.
Ο χρήστης nikos10 είπε…
Ε, καλά τώρα. Δεν είναι προφανέστατος ο λόγος;

Πίσω από τον καλύτερο επιστήμονα όλων των εποχών (χαρακτηρισμός αποκλειστικά αθλητικός και, από όσα φαντάζομαι, καθόλου ταιριαστός σε ένα πεδίο όπως οι θετικές επιστήμες) δεν μπορεί παρά να κρύβεται ένας Έλληνας...

Θα μπορούσαμε, βεβαίως, να ισχυριστούμε ότι ο Αϊνστάιν ήταν Έλληνας, αλλά αυτή η εβραϊκή καταγωγή του μας κάθεται λιγάκι στο λαιμό...

Μιχάλη, η περί ης ο λόγος συνέντευξη δόθηκε στο ίδιο περιοδικό που φιλοξένησε αργότερα τη δήλωση Κίσινγκερ περί του δυσκολοκυβέρνητου των Ελλήνων. Κατά σύμπτωση, στο ίδιο περιοδικό δημοσιεύτηκε πρόσφατα και η δήλωση του Αμερικανού διπλωμάτη Φριντ για το αμερικανικό χρήμα που "έπεσε" στην Κύπρο υπέρ του "ναι" στο σχέδιο Ανάν.

Έχω μία προσθήκη για τον Καραθεοδωρή, αλλά δεν αφορά τόσο τη συμβολή του στη μαθηματική επιστήμη όσο τη (μη;) σχέση του με το ναζιστικό καθεστώς: «Ο Καραθεοδωρή, οι Ναζί και η Ακαδημία Αθηνών»
Αν δεν είναι πολύ εκτός θέματος, θα ήθελα τη γνώμη σου Μιχάλη. Η αίσθηση που αποκόμισα, πάντως, από το άρθρο είναι ότι ο Καραθεοδωρή δεν συνεργάστηκε με τους ναζί, αλλά έμεινε αφοσιωμένος στην επιστήμη του, αδιαφορώντας για την πολιτική κατάσταση.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Λοιπόν, απ' ότι θυμάμαι από αυτό το βιβλίο ο Καραθεοδωρής όπως και ο Μινκόβσκι πέρασαν και οι δύο από το Γκέτινγκεν, την ίδια πάνω κάτω εποχή. Επίσης στο βιβλίο αυτό αναφέρεται πως ο Μινκοβσκι υπήρξε δάσκαλος του Αϊνστάϊν. Άρα, με βάση την προσεταιριστική ιδιότητα ο Καραθεοδωρής είναι δάσκαλος του Αϊνστάϊν! οεδ :-)))
Ο χρήστης Vagelford είπε…
Γιατί κανένας δεν γνωρίζει τους παγκοσμίου αναγνώρισης Παπαπέτρου, Χριστοδούλου και Ξανθόπουλο εδώ στο Ελλαδιστάν, ενώ όλοι προτιμούν τους εσωτερικής κατανάλωσης υποψηφίους μεγαλύτερους έλληνες όλων των εποχών.
Γιατί ο Einstein είναι "εβραίος" και άρα δεν θα μπορούσε παρά να έχει οικειοποιηθεί την ιδέα ενός Έλληνα.
Γιατί όλα αυτά τα ζώα δεν έχουν ακούσει ποτέ για τον Marcel Grossmann που πραγματικά βοήθησε τον Einstein στη μαθηματική θεμελίωση της γενικής σχετικότητας.
Γιατί τα ίδια ζώα δεν γνωρίζουν ότι παράλληλα με τον Einstein είχε οδηγηθεί στις σωστές εξισώσεις πεδίου και ο Hilbert μέσω μίας αρχής ελαχίστου.
Τελικά, γιατί είναι "Δημοσιογράφοι του Κώλου".

Επί της ουσίας, δεν γνωρίζω κάποια ιδιαίτερη συνεισφορά του Καραθεοδωρή στην γενική θεωρία της σχετικότητας γενικά.
Ειδικότερα σε ότι αφορά την δημιουργία της θεωρίας, αν γνωρίστηκαν τότε που έδωσε ο Einstein τις διαλέξεις στο Göttingen (καλοκαίρι του 1915) μετά από την πρόσκληση του Hilbert, δεν βλέπω πως θα μπορούσε να προλάβει να έχει την οποιαδήποτε συνεισφορά. Άσε που, σύμφωνα με το Έθνος (αλλά και άλλες πηγές), η αλληλογραφία τους ξεκινά το 1916 (η επίμαχη επιστολή με τις ευχαριστίες του Einstein είναι από το 1916, ενώ η επόμενη που του ζητά να κοιτάξει κάποια θέματα είναι από το Σεπτέμβρη του 1916) και η θεωρία της σχετικότητας δημοσιεύεται Νοέμβριο του 1915, άρα τα πράγματα είναι απόλυτα ξεκάθαρα σε αυτό το θέμα.
Αν υπάρχει κάποιο θέμα πατρότητας της σχετικότητας, αυτό είναι ανάμεσα σε Einstein και Hilbert.

Talos, μου επιτρέπεις να αναδημοσιεύσω το κείμενό σου στο blog μου, μαζί με τα παραπάνω σχόλια, σε ένα post της σχετικής θεματικής ενότητας (Δημοσιογραφία του Κώλου);
Ο χρήστης talos είπε…
vangelford: με τις ευχές μου, κάνε το ό,τι θέλεις!

Δεν ξέρω αν είναι δημοσιογράφοι του κώλου. Είναι δημοσιογράφοι που καλούνται (τους ανατίθεται) να γράψουν για πράγματα για τα οποία δεν έχουν καμία προετοιμασία (συχνά ούτε καν χρόνο). Αν και το πρόβλημα είναι παγκόσμιο (πώς καλύπτεται η επιστήμη στον τύπο) όπως και τα φαινόμενα ασχετοσύνης, στην Ελλάδα υπάρχει και ο επιπλέον παράγοντας ότι προκειμένου να μην πληρώσουμε κάποιον που ξέρει για τι γράφει (και όχι μόνο στην επιστήμη), προτιμάμε να πάρουμε κάποιο παιδί που θα κάνει κόπυ πέιστ από το διαδίκτυο ή να χώσουμε εκείνους που γράφουν τα διεθνή ή τα κοσμικά π.χ.

nikos10: Δεν θέλω να μιήσω για πράγματα που αγνοώ. Δεν ξέρω για τον Καραθεοδωρή παρά τα βασικά. Ο Γαβρόγλου που αναφέρεται όμως στο άρθρο της Καθημερινής είναι σοβαρός ιστορικός της επιστήμης (όπως σοβαρός είναι και ο Τάκης ο Καμπύλης βεβαίως που αποτελεί μια από τις δημοσιογραφικές οάσεις όταν ασχολείται με τα επιστημονικά)

spiretos72: Κάτι σαν δάσκαλος-θείος ("αδελφός" του "πατέρα" του)!
Ο χρήστης Elias είπε…
Την "τελευταία συνέντευξη" αναφέρει ο "Σύνδεσμος Φίλων Καραθεοδωρή" εδώ. Απ' ό,τι φαίνεται, ο θρύλος ξεκίνησε από το βιβλίο των Ροδοπούλου – Καραθεοδωρή & Βλαχοστεργίου – Βασβατέκη και πέρασε στο ευρύ κοινό από, ούτε λίγο ούτε πολύ, τις σελίδες της Αυριανής και τον Κυριάκο Διακογιάννη.

Ο Αϊνστάιν πήρε μαθηματική βοήθεια τόσο από τον Καραθεοδωρή όσο και από τον Ντ. Χίλμπερτ. Ο Αϊνστάιν όμως δεν ήταν μαθηματικός, το βρίσκω πολύ φυσιολογικό να ζητήσει βοήθεια από τέτοιους γίγαντες που είχε δίπλα του.
Ο χρήστης talos είπε…
λ:ηρ: Το παράδοξο είναι πως προτιμάμε να ασχολούμαστε με φανταστικά επιτεύγματα αντί για πραγματικά.

Elias: Η διαδικασία "ρωτάω τον συνάδελφό μου σε πράγματα στα οποία είναι ειδικότερος" δεν είναι όμως μαθητεία! Το εντυπωσιακό είναι πως ο Κυριάκος Διακογιάννης διαμορφώνει την ιστορία της επιστήμης στην Ελλάδα. Αναρωτιέμαι όμως αν το παράθεμα ήταν από το κεφάλι κάποιου ή προέρχεται από κάποια πραγματική βάση.
Ο χρήστης Vagelford είπε…
Έχεις δίκαιο. Ίσως να μην είναι Δημοσιογράφοι του Κώλου (όχι όλοι τουλάχιστον), αλλά το αποτέλεσμα είναι δημοσιογραφία του κώλου δυστυχώς.
Ο χρήστης Elias είπε…
Τάλω, σαφώς και δεν είναι.
Κατ' εμέ, η είδηση της "τελευταίας συνέντευξης" καθίσταται αφερέγγυα και μόνο που φέρει την υπογραφή του Κ. Διακογιάννη.
Ο χρήστης Rodia είπε…
Θα σε μαλλώσει ο Λιακό. Είναι "ο Καραθεοδωρή" χωρίς "ς" τελικό.
Πολύ καλό ποστ, ως συνηθως.
Ο χρήστης abravanel είπε…
Γιατί ο Einstein είναι "εβραίος" και άρα δεν θα μπορούσε παρά να έχει οικειοποιηθεί την ιδέα ενός Έλληνα.

Κάποια στιγμή είχα ξεκινήσει να γράφω μια ανάρτηση για τον Καραθεοδώρη και τους λόγους που εμφανίζεται έτσι πως εμφανίζεται αλλά αργότερα το άφησα θεωρώντας οτι άλλες θεωρίες συνωμοσίας είχαν προτεραιότητα. Πάντως εντυπωσιάζει πως ο ίδιος ο Σύνδεσμος Φίλων Καραθεωδώρη υιοθετεί αυτές τις απόψεις.

Μια καλή κριτική, (απρόσμενα σκεφτόμενος την υπόλοιπη σελίδα), είναι αυτή -> http://www.oodegr.com/neopaganismos/skotadismos/ainstain1.htm

... Απεναντίας, η Δέσποινα Ροδοπούλου - Καραθεοδωρή, σε μια σχετική συζήτηση που είχε μαζί της ο πατέρας μου Ευάγγελος Σανδάγος στις 16.1.2000, και στην οποία είχα παραβρεθεί, ήταν απόλυτη στο θέμα αυτό: "Ο Πατέρας μου", είπε, "είχε μια ΄΄επιστημονική φιλία΄΄ με τον Αϊνστάιν που διήρκεσε μέχρι τον θάνατό του. Αν συνέβαινε κάτι τέτοιο δεν θα υπήρχε λόγος διατηρήσεως της φιλίας αυτής. Ο πατέρας εκφραζόταν πάντα με τα καλύτερα λόγια για τον Αϊνστάιν".
Ο χρήστης Vagelford είπε…
Αυτό είναι ένα λινκ που μου επισήμαναν στο blog μου, προς ένα άρθρο από το Περισκόπιο της Επιστήμης, του Κωνσταντίνου Μπένα, που έχει ενδιαφέρον.
Ο χρήστης Unknown είπε…
Μου φαίνεται απόλυτα λογικό για μια κοινωνία τόσο χαμηλής πνευματικότητας όπως η σημερινή. Άλλωστε όπως είπες, οι περισσότεροι επιστήμονες είναι αφανείς, ενώ ο πολύς κόσμος προσπαθεί να συνδέσει ην επιστήμη με την showbiz για να δείξει μεν ενδιαφέρον, αδιαφορώντας να καταλάβει δε...
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Οι δημοσιογραφοι γραφουν αυτα που κολακευουν τους αναγνωστες τους. Φυλλα πουλανε.

Οι αναγνωστες (δλδ. ο τυπικος ελληνας) *δεν* μπορει να αναγνωρισει τον Καραθεοδωρη απο το επιστημονικο του εργο και μονο. Αυτο θα ειχε 2 μειονεκτηματα. Πρωτον θα εβαζε καποια κριτηρια αξιολογησης και θα αναγκαζε τους ελληνες να αναγνωρισουν τον οποιονδηποτε επιστημονα (ακομα και ξενους, φρικη, φρικη) που θα πληρουσε τα κριτηρια αξιολογησης.
Δευτερον αν αναγνωριζεις τον οποιονδηποτε για την προσφορα του και μονο, η δοξα του δεν "περναει" σε σενα.

Αντιθετα η βλακειουλα περι δασκαλου του Αινσταιν δινει μεν την δοξα στον Καραθεοδωρη αλλα - κυριως - δινει δοξα στους απανταχου ελληνοφρενεις βλακες.
Ο χρήστης pølsemannen είπε…
Το πρόβλημα είναι γενικότερο και χαρακτηρίζει την πλειονότητα των Νεοελλήνων.

Άνθρωποι βαθύτατα συμπλεγματικοί, ψάχνουν παρηγοριά στα επιτεύγματα ΑΛΛΩΝ αρκεί να έχουν διαβατήριο ή καταγωγή ελληνική.

Παρόμοια είναι και τα από Πλευρολαοτιανής μεριάς εκτοξευόμενα "Ο Ναπολέον ήτο Έλλην", "Ο Κολόμβος ήτο Έλλην", "Ο Τζέσε Όουενς ήτο Έλλην", όπα, στο τελευταίο γράψε λάθος.

Το πρόβλημα είναι ότι εάν εσύ ο ίδιος είσαι "τίποτας", τα τυχόντα επιτεύγματα ομόγλωσσων σου, ΔΕΝ σε ανεβάζουν πως να το κάνουμε.

Ε ρε και να ήξερε ο Καραθεωδορή ότι μετά θάνατον θα γινόταν είδωλο "ποδοσφαιρικού" τύπου...
Ο χρήστης Analytis είπε…
Είναι τραγικό το πως οι άνθρωποι γοητεύονται από λαικίστικες δοξασίες.

Συμπεριφέρονται λες και η Ελλάδα "έπλασε" τον Καραθεοδωρή. Με συγχωρείτε, αλλά όλες του τις σπουδές έξω τις έκανε. Αν έμενε στην Ελλάδα τίποτε δεν θα μπορούσε να κάνει. Αυτό ΔΕΝ τους λέει κάτι;
Ο χρήστης Φειδίας είπε…
Ἐπὶ τῶν «ἀστικῶν θρύλων», ἔχετε δίκιο ἀσφαλῶς. (Ἀλλά, ὅσον ἀφορᾷ σὲ ὁρισμένα σχόλια, πρέπει νὰ ἐπισημάνω ὅτι ἡ ἑλληνοφοβία καὶ ἡ ἑβραιολαγνεία εἶναι τουλάχιστον τόσο ἀνορθολογικές, ὅσο καὶ ὁ ἀντισημιτισμός.)

Κατὰ τ᾿ ἄλλα, στοιχεῖα γιὰ τὴν ἐπιστημονικὴ σχέσι τῶν δύο μεγάλων ἀνδρῶν, ἀλλὰ καὶ γενικῶς γιὰ τὸν Κωνσταντῖνο Καραθεοδωρή, μπορεῖτε νὰ βρεῖτε στοὺς δικτυακοὺς τόπους τοῦ Συνδέσμου Φίλων Καραθεοδωρή καὶ τοῦ Δρος Νικολάου Λυγεροῦ.
Ο χρήστης Φειδίας είπε…
Ἐπίσης, τὸ ὅτι εἶναι κακό νὰ εἴμεθα ὑπερήφανοι γιὰ τοὺς μεγάλους Ἕλληνες, εἶναι μιὰ «ἐκσυγχρονιστικὴ» ἑλληνοφοβικὴ καραμέλα οὐρανομήκους βλακείας. Λὲς καὶ εἶναι ἀφύσικο τὸ νὰ εἶναι ὑπερήφανο τὸ παιδί γιὰ τοὺς γονεῖς καὶ τοὺς παπποῦδες του, καὶ ἀντιστρόφως. Λὲς καὶ εἶναι κακὸ νὰ ἔχουμε ἥρωες καὶ πρότυπα.
Ἐννοεῖται ὅτι ἡ ὑπερηφάνεια (πρέπει νὰ) συμβαδίζει μὲ τὴν συνείδησι τοῦ χρέους, εἰδάλλως δὲν πρόκειται γιὰ ὑπερηφάνεια, ἀλλὰ γιὰ χουλιγκανικὸ κομπασμὸ καὶ κενοδοξία. «Ἔργῳ δηλοῦσθαι τὰς τιμάς», προέτρεψε ὁ Περικλῆς στὸν Ἐπιτάφιο· ἀλλὰ δὲν εἶπε «στὸ διάβολο οἱ ἥρωες· τί μᾶς νοιάζει ἐμᾶς;» Ἔτερον ἑκάτερον.
Ο χρήστης pølsemannen είπε…
@ Καλίμαχος

Το πρόβλημα δεν είναι η απόδοση τιμών σε ένδοξους προγόνους.

Το πρόβλημα είναι να κάθεται κανείς με το ένα πόδι πάνω στο άλλο, πίνοντας φραπόγαλο και να έχει την απαίτηση όντας τίποτας ο ίδιος, να τιμάται από τους άλλους «δια τους ένδοξους προγόνους του».

Διότι στόχος δεν είναι το όποιο λιβάνισμα αξιόλογων προσωπικοτήτων του παρελθόντος, αλλά η δημιουργία ακόμα μεγαλύτερων επιτευγμάτων από την σημερινή γενιά.

Πλην όμως,3 το λιβάνισμα μετά φραπόγαλου είναι ανέξοδο και άκοπο σε αντίθεση με την πολλή και σκληρή δουλειά που απαιτεί το ξεπέρασμα των προγονικών επιτευγμάτων.

Συνεπώς ο Νεοέλλην προτιμά το φραπόγαλο, την ξάπλα και το λιβάνι.

Υγιαίνετε.
Ο χρήστης Zaphod είπε…
Το ότι θα συμφωνούσα με δημοσίευμα της ΟΟΔΕ δεν το περίμενα!
(καλά, δεν το διάβασα και οοοοοολο:Ρ)
Κατά τα άλλα, από μαθηματικούς έχω ακούσει πως ο Καραθεοδωρή(ς) ήταν διάνοια (στον τομέα του).

Το "Ε" του είχε κάνει παλαιότερα ένα αφιέρωμα το οποίο πάνω κάτω αναδημοσιευει η ΟΟΔΕ.


Αυτό που θυμάμαι είναι πως ο Αλβέρτος είχε έρθει αντιμέτωπος με κάτι στριφνές εξισώσεις στην Γεν. Σχετικότητα και ο Καραθεοδωρης τον βοήθησε στις λύσεις. Αυτό όμως δεν είναι διατύπωση θεωρίας, είναι λύση εξίσωσης :)

Kοινώς όλη η ιστορία αυτή είναι προσβολη προς το πραγματικό έργο κάθενος απο τους 2 επιστήμονες
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
@Καλλιμαχος: τιμη για τους προγονους μας θα ηταν να τους φτασουμε. Η ακομα καλυτερα, να τους ξεπερασουμε.
Τιμη δεν ειναι ουτε οι αδριαντες ουτε οι βαυκαλισμοι περι πατροτητας της θεωριας της σχετικοτητας.

Ευτυχως για μας, ο Καραθεωδωρη δεν ηταν ο πατερας της θεωριας της σχετικοτητας. Αν ηταν, η συγκριση με τους σημερινους ελληνες θα ηταν ακομα πιο οδυνηρη.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
``Nα θυμασαι οτι τα θαυμαστα πραγματα που μαθαινεις ειναι το αποτελεσμα της προσπαθειας πολλων γενεων απο καθε χωρα της γης,που εγινε με ενθουσιασμο και απειρο κοπο.Ολα αυτα σου προσφερονται σα μια κληρονομια που θα τη δεχτεις για να την τιμησεις,να την πλουτισεις και μια μερα με πιστη να την παραδωσεις στα παιδια σου.`` Αλβερτος Αινσταιν εσυ νεε Ελληνα μπορεις να την τιμησεις,να την πλουτισεις και να κοπιασεις πραγματικα για να παραδωσεις στην επομενη γενια? αν οχι ειναι λυπηρο για σενα τον ιδιο να οικειοποιησαι την ικανοτητα αλλων!
Ο χρήστης Analytis είπε…
@Καλλίμαχος and Polsemmanen

Καλλίμαχε, σε χαίρομαι που γράφεις στο πολυτονικό. Πραγματικά!

Κατά τ'άλλα και των δυο σας οι απόψεις είναι σωστές και όχι αντίθετες. Αν προέξετε προσεκτικά, και το ένα μπορούμε να κάνουμε, και το άλλο. Δεν αναιρούν το ένα το άλλο.
Ο χρήστης Παναγιωτης είπε…
To diskolo einai na milas sto polytoniko. Alloste, gia auto efeurethike. Gia na mporoun oi milountes alles glwsses na mporoun na petyxoun tin periergh (gia autous) profora twn arxaiwn ellhnikwn pou den exei kai megalh sxesh me thn shmerinh.
Ο χρήστης Αόρατη Μελάνη είπε…
Καλή η τιμή των άξιων ομόγλωσσων προγόνων.

Καλύτερη όμως η τιμή των άξιων προγόνων κάθε γλώσσας, γιατί όλοι μας είμαστε πολίτες του κόσμου, και η εμμονή στην αναγνώριση και το λιβάνισμα μόνο των ελλήνων δείχνει κομπλεξικό εθνικισμό. Εγώ καμαρώνω για ΟΛΟΥΣ τους άξιους επιστήμονες και καλλιτέχνες, έλληνες και μη, γιατί θεωρώ ότι είμαι μέλος του ανθρώπινου γένους όπως κι εκείνοι, και ωφελούμαι εξίσου από τα επιτεύγματα όλων τους. Οι ελληνόφωνοι δεν είναι αποκλειστικοί κληρονόμοι του ελληνικού πνεύματος και όλων των επιτευγμάτων όλων των ελλήνων. Δεν υπάρχει ελληνικό γονίδιο αξιοσύνης, όσο και αν αρέσκονται πλείστοι όσοι να το πιστεύουν.

Και καλλίστη, όπως σωστά ειπώθηκε, η επιδίωξη έτι αξιώτερων επιτευγμάτων υπό των απογόνων. Αλλά αυτό ελάχιστοι το κάνουν.

Ο αγαπητός μου Πολσεμάννεν (ή μήπως Πελσεμάννεν; αυτή η λοξή γραμμή στο ο τι του κάνει;) με κάλυψε επαρκώς στα σχόλιά του επ' αυτού.
Ο χρήστης Αόρατη Μελάνη είπε…
Όσο για το "γιατί το κάνουμε αυτό", ο Ληρ και ο Νίκος με κάλυψαν απόλυτα. Για τον ίδιο λόγο που φτάσαμε στο σημείο ολόκληρος υπουργός να εκφωνεί λόγο περί του Hellenic Quest σε πολιτιστική εκδήλωση. Ελλάς το μεγαλείο σου...
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
ola einai psemata
Ο χρήστης Idom είπε…
Σεπτοί αναγνώστες, το θέμα τού Καραθεοδωρή ήδη ξεπεράστηκε.

Ο Λιάκος αποκάλυψε ότι την εξίσωση E=mc2, την είχε διατυπώσει ο Αριστοτέλης (ο αυθεντικός, Αρχαίος).

Idom
Ο χρήστης Unknown είπε…
ευχαριστώ για το κείμενο και την ανάλυσή σου φίλε. συμφωνώ στα περισσότερα και κατ επέκταση στην ουσία.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
οι ιδιοι και οι ιδιοι σχολιαστες σε ολο το δικτυο.

zaphod ,rodia και παει λεγοντας.

εκτος απο ανθελληνικα αναρχικα μπλογκ τυπου τζανγλ ριπορτ τωρα εχουν αποψη και για ανωτερα μαθηματικα.

πανεπιστημονες οι αναρχικοι που εχουν πατριδα ολο τον κοσμο πλην ελλαδας βεβαιως, του δικτυου.

οπου υπαρχει αναρτηση που αφορα ελληνικη ταυτοτητα τσουπ και οι παντογνωστες με τα λινκ στο αλλο μεγαλοφυες φρουτο πανεπιστημονα τον τριμη και τον κωστοπουλο του ιου της πατσαβουροτυπιας.

και γαμω την επιστημονικη πηγη τεκμηριωσης...

ρε σεις ποτε εργαζεστε?
η ποσα phd εχετε πανεπιστημονες?

ουτε η μοσαντ να σας εργοδοτουσε..

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα πολλά πρόσωπα της ψηφιακής λογοκρισίας

Μετεκλογικά

Βαϊμάρη και αντιφασισμός, μια ιστορική σημείωση